Egységtengely szorzók a J2, J3 és J4 osztályokra
A NÚSZ HU-GO rendszerében alkalmazott járműkategóriák:
J2 kategória | 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjármű két tengellyel |
J3 kategória | 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjármű három tengellyel |
J4 kategória | 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjármű négy vagy több tengellyel |
Az ÚME melléklet szerinti járműkategóriákat a tengelyszám alapján lehet megfeleltetni a J2, J3, J4 kategóriáknak. A C2 és az E1 osztályok megfeleltetése nem egyértelmű, itt egyéb adat hiányában fele-fele besorolást lehet alapul venni (ezen osztályok részaránya 15%). A 2008. és 2009. évi dinamikus tengelyterhelés mérési eredmények feldolgozásából kivett járműszámok szerint súlyozott arányban számíthatók a J2, J3 és J4 járműosztályok egységtengely szorzói.
A fenti számítást elvégeztem a 2008-2009 évi dinamikus tengelyterhelés mérési eredmények feldolgozásából kapott egységtengely szorzókkal is, melyekkel kissé alacsonyabb értékeket kaptam (J2:0,5; J3:0,5; J4:1,6), ezért azok figyelembe vételét nem javaslom.
A számításokat célszerű lenne a friss tengelysúlymérési adatokkal újra elvégezni. Amíg ez nem készül el, addig az egységtengely szorzókra vonatkozó javaslat a következő:
HU-GO osztály | e szorzó |
J2 | 0,5 |
J3 | 0,8 |
J4 | 1,7 |
Egységtengely szorzók a J2, J3 és J4 osztályokra autóbuszokkal bővítve
Az autóbuszoknak a HU-GO rendszerbe vonása esetén a J2 és J3 kategóriák változnak meg. A J2 kategória egységtengely szorzója lényegesen növekszik.
Az autóbuszok bevonása után az egységtengely betxmobil.com szorzókra vonatkozó javaslat a következő:
HU-GO osztály | e szorzó |
J2 | 1,1 |
J3 | 0,8 |
J4 | 1,7 |