A közlekedésépítési szakterület mérnöki és tudományos folyóirata. ISSN: 2064-0919
15. szám
9. évfolyam
2021 július
15
Bejegyzés

Egységtengely szorzók a J2, J3 és J4 osztályokra

A NÚSZ HU-GO rendszerében alkalmazott járműkategóriák:

J2 kategória 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjármű két tengellyel
J3 kategória 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjármű három tengellyel
J4 kategória 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjármű négy vagy több tengellyel

Az ÚME melléklet szerinti járműkategóriákat a tengelyszám alapján lehet megfeleltetni a J2, J3, J4 kategóriáknak. A C2 és az E1 osztályok megfeleltetése nem egyértelmű, itt egyéb adat hiányában fele-fele besorolást lehet alapul venni (ezen osztályok részaránya 15%). A 2008. és 2009. évi dinamikus tengelyterhelés mérési eredmények feldolgozásából kivett járműszámok szerint súlyozott arányban számíthatók a J2, J3 és J4 járműosztályok egységtengely szorzói.

A fenti számítást elvégeztem a 2008-2009 évi dinamikus tengelyterhelés mérési eredmények feldolgozásából kapott egységtengely szorzókkal is, melyekkel kissé alacsonyabb értékeket kaptam (J2:0,5; J3:0,5; J4:1,6), ezért azok figyelembe vételét nem javaslom.

A számításokat célszerű lenne a friss tengelysúlymérési adatokkal újra elvégezni. Amíg ez nem készül el, addig az egységtengely szorzókra vonatkozó javaslat a következő:

HU-GO osztály e szorzó
J2 0,5
J3 0,8
J4 1,7

Egységtengely szorzók a J2, J3 és J4 osztályokra autóbuszokkal bővítve

Az autóbuszoknak a HU-GO rendszerbe vonása esetén a J2 és J3 kategóriák változnak meg. A J2 kategória egységtengely szorzója lényegesen növekszik.

Az autóbuszok bevonása után az egységtengely szorzókra vonatkozó javaslat a következő:

HU-GO osztály e szorzó
J2 1,1
J3 0,8
J4 1,7

 


Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük