Habosított bitumen aszfaltkeverékek kötőanyagaként
Saleh Ali and Dr. habil. Gáspár László
Világszerte törekszenek az energiafelhasználás csökkentésére, ez alól az útépítés sem kivétel. Ezt a célt, egyebek mellett, mérsékelten meleg aszfalt (WMA) gyártásával lehet elérni. Ez utóbbi kötőanyaga a habosított bitumen (foamed bitumen) lehet. Ekkor a keverési és a beépítési hőmérséklet a hagyományos aszfaltkeverékénél 20-40 °C-kal alacsonyabbnak választható. A bitumenhabosítás lényege, hogy a nyomás alatt levő, forró bitument vízzel együtt permetezik a keverőtérbe, ahol a bitumen felhabosodik, az adalékanyag szemcséihez a hagyományos aszfaltkeverékeknél tapasztaltnál hatékonyabban tapad. A cikk ennek a környezetkímélő aszfalgyártási eljárásnak egyes tervezési, technológiai, teljesítményi és ökológiai kérdéseit érinti, amelyeket egy folyó PhD-kutatás során tártak fel.
Február
Gulyás András
A mérsékelten meleg aszfalt technológia értékelése hajlékony burkolatokon Evaluation of Warm Mix Asphalt Technology in Flexible Pavements Szerzők: Mohammad, A. Raghavendra, M. Medeiros, M. Hassan, W. King (Louisiana State University USA) Terjedelem: 200 oldal Kivonat: Warm mix asphalt (WMA) describes various technologies that allow asphalt mixtures to be produced at lower temperatures as compared to […]
Mérsékelten meleg aszfalt: válasz a jövő kihívásaira
Siegfried Kammerer
Kereken 20 éve intenzíven azon fáradozunk, hogy meleg aszfaltnál (HMA- hot mix asphalt) a gyártási és bedolgozási hőmérséklet, valamint az előállításhoz szükséges energia csökkenthető legyen. A fenti elképzelés alapján kifejlesztett mérsékelten meleg aszfaltok (WMA – warm mix asphalt) legújabb generációja erre a legjobb bizonyíték. Az OMV ehhez kínálja jól bevált termékeit.