Bevezetés
A közúthálózat fejlesztéséhez és a meglévő hálózati elemek szükségessé váló megerősítéséhez egyaránt fontos a jelenlegi és a jövőben várható forgalom ismerete. A közúti forgalom alakulását és előrebecslését számos társadalmi-gazdasági tényező befolyásolja. A vonatkozó útügyi műszaki előírás (Magyar Útügyi Társaság 2005) felülvizsgálata időszerűvé vált. A cikk áttekinti az elmúlt 15 éves időszakban (2000–2015 között) a forgalom tényleges alakulását az országos keresztmetszeti forgalomszámlálási kiadványok (Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2016) adatai alapján, valamint javaslatot tesz az előrebecslés paramétereinek módosítására.
A közúti forgalom változása 2000 és 2015 között
A vizsgált időszakban a magyar országos közúthálózaton, elsősorban a gyorsforgalmi úthálózaton jelentős változások történtek. Mind a hálózati elemek hossza, mind a díjszedés rendszere több alkalommal megváltozott 2000 és 2015 között. Az említett változások mellett 2008-tól az általános gazdasági válság hatása is jelentkezett a forgalom alakulásában. Az elemzett időszakban az üzemanyagárak jelentős változásokat mutattak, ami szintén befolyásolhatta a forgalom alakulását. A 2000-es év kezdő évnek választását az e-UT 02.01.31 (ÚT 2-1.118) Közutak távlati forgalmának meghatározása előrevetítő módszerrel (Magyar Útügyi Társaság 2005) útügyi műszaki előírás előrebecslési módszere indokolja, mely a forgalmak alakulását a 2000-es alapévhez viszonyítja.
Az elvégzett elemzések az éves átlagos napi forgalom adataira és az alapvető fontosságú személygépkocsi-kategória mellett a pályaszerkezet-méretezésben meghatározó szerepet játszó nehézmotoros forgalom összegzett kategóriára (amely az autóbuszok, a nehéz tehergépkocsik, a pótkocsis tehergépkocsik, a nyerges szerelvények és a speciális nehézjárművek összege) vonatkoznak. Az úthálózat vizsgálata három kategóriában történt:
- a gyorsforgalmi utak forgalma az autópálya és az autóút-kategóriák szakaszonkénti forgalmának hosszal súlyozott átlagértéke,
- a főutak forgalma az I. rendű főút és a II. rendű főút-kategóriák szakaszonkénti forgalmának hosszal súlyozott átlagértéke,
- a mellékutak forgalma az összekötő, a bekötő- és az állomáshoz vezető utak szakaszonkénti forgalmának hosszal súlyozott átlagértéke.
A közúti forgalom tényleges alakulását 2000 és 2015 között az említett három útkategória és két jármű-kategória vonatkozásában az 1. táblázat, valamint az 1–6. ábrák mutatják be járműdarabszámban – az országos keresztmetszeti forgalomszámlálási kiadványok adataiból kiindulva (Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2016). A táblázat a tényleges forgalomnagyságokat tartalmazza, míg az ábrák a forgalom alakulását a 2000-es alapévhez képest az évenkénti relatív fejlődési értékekkel jelenítik meg. Az ábrákon viszonyítási alapként szerepel a 2005-ben kiadott útügyi műszaki előírás szerinti, az adott út- és jármű-kategóriára érvényesnek tekintett forgalomfejlődési függvény is.
jármű‑kategória | személygépkocsi | nehézmotoros | ||||
év/útkategória | gyorsforg. | főút | mellékút | gyorsforg. | főút | mellékút |
2000 | 15885 | 4534 | 946 | 2630 | 778 | 124 |
2001 | 14262 | 4085 | 854 | 2688 | 803 | 123 |
2002 | 14679 | 4222 | 891 | 2839 | 840 | 127 |
2003 | 14401 | 4415 | 955 | 3214 | 866 | 130 |
2004 | 16343 | 4582 | 1001 | 3776 | 847 | 129 |
2005 | 15835 | 4637 | 1032 | 3718 | 838 | 128 |
2006 | 14531 | 4669 | 1024 | 3693 | 850 | 124 |
2007 | 14812 | 4747 | 1043 | 3998 | 853 | 121 |
2008 | 15996 | 4800 | 1058 | 4336 | 810 | 122 |
2009 | 16168 | 4582 | 1045 | 4269 | 780 | 131 |
2010 | 14258 | 4334 | 1053 | 4174 | 732 | 131 |
2011 | 13870 | 4252 | 995 | 4264 | 689 | 113 |
2012 | 13249 | 4063 | 958 | 4132 | 652 | 111 |
2013 | 13046 | 3995 | 931 | 3951 | 605 | 93 |
2014 | 13901 | 4112 | 961 | 3820 | 633 | 92 |
2015 | 14745 | 4198 | 991 | 4021 | 637 | 92 |
Az elemzésből látható, hogy a személygépkocsi-forgalom a gyorsforgalmi utakon és a főutakon egyaránt a 2000-es évhez képest 2015-re mintegy 7%-kal mérséklődött, a mellékutakon pedig lényegében változatlan maradt. A várt fejlődés elmaradásának főként társadalmi-gazdasági okai lehetnek, ezen belül is elsősorban a gazdasági okok játszhattak szerepet. A környezettudatos életszemlélet terjedése emellett hatást gyakorolhatott a személygépkocsi-forgalom alakulására. Fontos tényező még a gyorsforgalmi úthálózatnak a vizsgált időszakban lezajlott jelentős hossznövekedése, mert a kisebb forgalmú új szakaszok belépésével az útkategória átlagos forgalma nyilván csökkenhetett, és ezt a főutak forgalmában megmutatkozó, a gyorsforgalmi utakra történő forgalomátterelődési hatás sem volt képes ellensúlyozni.
A gyorsforgalmi úthálózaton a 2000-es évek első felében a díjrendszer változása a nehézmotoros forgalom erőteljesebb növekedését eredményezte, majd az úthálózati hossznövekedés hatása és a nehézjárművek megtett úttal arányos díjrendszerének bevezetése kissé visszafogta a nehézmotoros forgalom fejlődését. A gyorsforgalmi úthálózat jelentős hossznövekedése miatt a növekvő nehézmotoros forgalom fejlődésének alakulása a 2014–2015‑ös évekre lényegében megközelítette az előírás szerinti előrebecslő függvénnyel számított értékeket.
Az elemzés alapján megfigyelhető továbbá, hogy a gyorsforgalmi utak és a főutak nehézmotoros forgalmának alakulása eltérő tendenciát mutat, amint azt Soós is kimutatta a fő közlekedési folyosókon megyei szakasz-bontásban elvégzett vizsgálataival (Soós 2016). A gyorsforgalmi utak forgalma az előírás alkalmazásával becsülhetőhöz képest a vizsgált időszak középső részében nagyobb, a főutaké pedig lényegesen kisebb volt. A mellékutakon szintén határozott forgalomcsökkenés jelentkezett. Mindez alátámasztja és indokolja az előrebecsléshez alkalmazható függvények paramétereinek módosítását.
A fő közlekedési folyosók forgalma a nemzetközi folyamatoktól és kapcsolatoktól is függ. A nagyobb forgalmú sugárirányú autópályák forgalmának alakulása ezt jól mutatja. Az M1-es, az M3-as, az M5-ös és az M7-es autópályák (egyes szakaszokon bizonyos korábbi években autóutak) forgalmának alakulását 2000 és 2015 között a vizsgált járműkategóriákban a 2. táblázat, valamint a 7. és 8. ábrák az előzőekben bemutatotthoz hasonló tartalommal szemléltetik.
jármű‑kategória | személygépkocsi | nehézmotoros | ||||||
év/út | M1 | M3 | M5 | M7 | M1 | M3 | M5 | M7 |
2000 | 13281 | 16200 | 8945 | 24491 | 3289 | 1687 | 1121 | 2524 |
2001 | 12569 | 14384 | 7876 | 20923 | 3415 | 2074 | 1081 | 2418 |
2002 | 13725 | 15425 | 8497 | 20527 | 3659 | 2167 | 1261 | 2647 |
2003 | 14572 | 13695 | 8945 | 18956 | 4370 | 2575 | 1396 | 2916 |
2004 | 17017 | 15673 | 13981 | 23015 | 5199 | 3120 | 2868 | 3378 |
2005 | 18393 | 15347 | 14755 | 24217 | 5276 | 2820 | 3804 | 3696 |
2006 | 19575 | 16527 | 12009 | 26428 | 5688 | 3604 | 3527 | 3951 |
2007 | 22410 | 15309 | 14485 | 22294 | 7134 | 3506 | 4621 | 3951 |
2008 | 22936 | 17775 | 16247 | 17799 | 8738 | 3758 | 5145 | 3440 |
2009 | 20634 | 19001 | 15939 | 18307 | 7633 | 3407 | 5291 | 3476 |
2010 | 21520 | 17223 | 15488 | 17064 | 8696 | 3373 | 6281 | 3716 |
2011 | 20381 | 16134 | 15648 | 17498 | 9330 | 3417 | 6143 | 3833 |
2012 | 20187 | 16035 | 14889 | 16385 | 9149 | 3509 | 5886 | 3663 |
2013 | 20771 | 13432 | 15003 | 15709 | 9113 | 2723 | 5735 | 3644 |
2014 | 22351 | 13868 | 16192 | 16616 | 9327 | 2525 | 5470 | 3497 |
2015 | 24628 | 15260 | 18140 | 18371 | 10000 | 2783 | 6107 | 3630 |
A személygépkocsi-forgalomban jól látható a nemzetközi kapcsolatokban meghatározó M1 és M5 autópályákon a forgalom jelentős növekedése az előírás szerint előrebecsülthez képest. A 2015 évi forgalom a 2000-es évnek mintegy kétszerese ezeken az utakon. Ezzel szemben a kisebb nemzetközi jelentőségű M3 és M7 autópályákon a forgalom az előrebecsülthez képest kevésbé növekedett, az M7 autópálya esetén mintegy 25%-kal csökkent 2000-hez viszonyítva.
A nehézmotoros forgalomban jellemzően az előírásnak megfelelő előrebecsléshez képest nagyobb, esetenként lényegesen nagyobb volt a forgalom növekedése 2000 és 2015 között. Egyedül az M7 autópálya nehézmotoros forgalmának alakulása hasonlít az előrebecsülthez. Az M3 autópálya nehézmotoros forgalma az erőteljesebb emelkedés után a hossznövekedés miatt visszaállt az előrebecsléshez közeli értékekre. Az M1 autópálya nehézmotoros forgalma a 2000‑es évhez viszonyítva háromszorosra növekedett, amely az előírás szerinti másfélszeres előrebecsült értéknek éppen a duplája. Még ennél is jelentősebb volt az M5 autópálya nehézmotoros forgalmának a 2000-es évhez viszonyított több mint ötszörös forgalomfejlődése, amelyet elsősorban a 2000-es évek elején bekövetkezett kedvező irányú díjváltozás tett lehetővé. Az M1 és az M5 autópályák nehézmotoros forgalmának többségét a folyamatosan növekvő nemzetközi tranzitforgalom teszi ki.
A közúti forgalom előrebecslésének lehetőségei
A projektív vagy előrevetítő módszer lényege a közelmúlt változásainak előrevetítése, általában valamilyen függvénykapcsolatot feltételezve az eltelt idő és a forgalom nagysága között. A projektív módszer alkalmazásakor célszerű jármű-kategóriánként, útkategóriánként és területileg eltérő paramétereket meghatározni. Fontos emellett a paraméterek rendszeres, legfeljebb 5 évenkénti felülvizsgálata.
A projektív módszerek között említhető:
- lineáris előrebecslés, amely csak rövidtávra használható és meglehetősen pontatlan,
- harmadfokú polinom, amely az érvényes útügyi műszaki előírásban szerepel, bár az ott megadott paraméterek nem fedik a valóságot,
- logisztikus (szigmoid) görbe, amely jellegzetesen S alakú, és elsősorban a motorizációs szint előrebecslésére alkalmas (Fleischer et al. 2009).
Az analitikus vagy elemző módszer lényege, hogy valamely jövőbeni időpontra előrebecsült társadalmi-gazdasági jellemzők alapján számítható a forgalomkeltés és forgalomvonzás, majd a forgalmi áramlatokat a jövőbeni úthálózatra ráterhelve előállíthatók a távlatban várható forgalmak. A módszer alkalmazásakor célszerű az egyes közlekedési módok megkülönböztetése. Fontos emellett az alkalmazott modellek kalibrálása, validálása, általában a jelenlegi állapotot alapul véve.
Az analitikus módszerek között említhető:
- összközlekedési forgalmi modell, amelyet a 2014-ben elfogadott Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia alkalmazott,
- országos célforgalmi felvételen alapuló forgalmi modell, melynek kidolgozását a 2016‑ban elvégzett felvételek alapján a Közlekedéstudományi Intézet végzi.
Jelentős jövőbeni társadalmi-gazdasági, településszerkezeti változások, illetve hálózati átrendeződéssel járó jelentősebb projektek esetén elsősorban az analitikus módszerek alkalmazása célszerű, azonban éppen az ilyen helyzetekben rendkívül nehéz a jövőre vonatkozó megbízható alapadatok előállítása, beszerzése, becslése.
Javaslat a közúti forgalom projektív előrebecslésére
Hazánkban a következő 10–15 évben várhatóan kis valószínűséggel fordulhatnak elő jelentős jövőbeni társadalmi-gazdasági, településszerkezeti változások, ezért a jelentősebb projektekkel nem érintett hálózatrészeken elfogadható a közúti forgalom projektív módszerrel történő előrebecslése. Az előrebecslő függvények jellegét tekintve megfelelőnek tekinthető az útügyi műszaki előírásba foglalt harmadfokú polinom, de a jelenlegi állapothoz illesztett paraméterezéssel, alapévnek a 2015. évet tekintve. Az e-UT 02.01.31 (ÚT 2-1.118) Közutak távlati forgalmának meghatározása előrevetítő módszerrel útügyi műszaki előírás (Magyar Útügyi Társaság 2005) szerint az előrebecslő függvény képlete:
\[f_{ev1/ev0}^{j,t,k}=a^{j,t,k}(ev_{1}-ev_{0})^{3}+b^{j,t,k}(ev_{1}-ev_{0})^{2}+c^{j,t,k}(ev_{1}-ev_{0}+d^{j,t,k}\]
\[f_{ev2/ev0}^{j,t,k}=a^{j,t,k}(ev_{2}-ev_{0})^{3}+b^{j,t,k}(ev_{2}-ev_{0})^{2}+c^{j,t,k}(ev_{2}-ev_{0}+d^{j,t,k}\]
\[f_{ev2/ev1}^{j,t,k}=\frac{f_{ev2/ev0}^{j,t,k}}{f_{ev1/ev0}^{j,t,k}}\]
ahol \(a\), \(b\), \(c\) változó paraméterek, \(d=1,000\) és az \(ev0\) az úgynevezett alapév.
Az új javasolt paraméterek az alapév és bármely tetszőleges év között határozzák meg a forgalom tényleges alakulásának figyelembevételével módosított előrebecslő függvényt:
\[f_{ev1/ev0}^{j,t,k}=a^{j,t,k}(ev_{1}-ev_{0})^{3}+b^{j,t,k}(ev_{1}-ev_{0})^{2}+c^{j,t,k}(ev_{1}-ev_{0}+d^{j,t,k}\]
ahol \(a\), \(b\), \(c\) változó paraméterek, \(d=1,000\) és az \(ev0=2015\)
Az előrebecslési paraméterek megválasztása 2015. évi kiindulóponttal azért indokolt, mert
- a fő folyosókon kialakult a gyorsforgalmi úthálózat,
- létrejött egy társadalmilag elfogadható díjrendszer,
- remélhetőleg mérséklődött a gazdasági válság hatása.
Az előrebecslő függvények új paramétereinek meghatározásához a 2000–2015 közötti tényadatokból lehetett kiindulni. A paraméterek meghatározása kitüntetett pontokra (általában 2000 és 2015) történő függvényillesztéssel, az Excel Solver eljárásának használatával történt. A személygépkocsi-kategóriában az illesztési pontok közé bekerült a 2010-es év is.
A gyorsforgalmi utak nehézmotorosforgalom-fejlődési függvényének 2050-re kiterjesztett értékét alapul véve (ez az érték 2015-hez viszonyítva 1,942) arányosan számítható a többi út és jármű kategória megfelelő sarokszáma, ahol az arányosítás az eredeti előírás szerint 2015-re meghatározott függvényértékekkel képződik. Az illesztési pontokkal így mérnökileg reálisnak tekinthető függvények jönnek létre, melyek javasolt paramétereit a 3. táblázat tartalmazza.
útkategória | jármű kategória | „a” paraméter | „b” paraméter | „c” paraméter |
gyorsforgalmi | személygépkocsi | −0,00001247 | 0,001392 | −0,0229 |
nehézmotoros | −0,00002133 | 0,001504 | 0,0175 | |
főút | személygépkocsi | 0,00001673 | −0,000525 | −0,0008 |
nehézmotoros | 0,00002312 | −0,000821 | −0,0050 | |
mellékút | személygépkocsi | 0,00005434 | −0,002978 | 0,0357 |
nehézmotoros | 0,00005408 | −0,002772 | 0,0122 |
A javasolt új paraméterekkel kiszámolt forgalomfejlődési arányszámokat 2015-től 2030-ig a vizsgált út- és jármű-kategóriák esetén a 4. táblázat tartalmazza. A 15 éves időtávon túl nem célszerű a harmadfokú függvény változatlan paraméterekkel történő alkalmazása az erősödő – és mérnöki szempontból irreálissá váló – görbülete miatt. A megoldást az 5 évenkénti rendszeres paraméter-felülvizsgálat és a paraméterek szükség szerinti módosítása jelenti. Az új paraméterekkel rendelkező, a forgalom fejlődését leíró függvényeket és a 2015-ből kiinduló forgalomfejlődési értékeket a 9–14. ábrák mutatják grafikusan – a vizsgált út- és jármű-kategóriákat tekintve.
jármű‑kategória | személygépkocsi | nehézmotoros | ||||
év/útkategória | gyorsforg. | főút | mellékút | gyorsforg. | főút | mellékút |
2015 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 1,000 |
2016 | 1,012 | 0,995 | 0,983 | 1,032 | 0,983 | 0,953 |
2017 | 1,026 | 0,990 | 0,966 | 1,064 | 0,967 | 0,906 |
2018 | 1,042 | 0,986 | 0,948 | 1,097 | 0,952 | 0,859 |
2019 | 1,059 | 0,982 | 0,930 | 1,131 | 0,938 | 0,812 |
2020 | 1,077 | 0,980 | 0,913 | 1,165 | 0,925 | 0,766 |
2021 | 1,097 | 0,979 | 0,895 | 1,199 | 0,913 | 0,721 |
2022 | 1,118 | 0,978 | 0,879 | 1,233 | 0,903 | 0,678 |
2023 | 1,141 | 0,979 | 0,864 | 1,268 | 0,895 | 0,637 |
2024 | 1,164 | 0,982 | 0,850 | 1,303 | 0,889 | 0,598 |
2025 | 1,189 | 0,986 | 0,839 | 1,337 | 0,884 | 0,563 |
2026 | 1,214 | 0,991 | 0,829 | 1,372 | 0,882 | 0,531 |
2027 | 1,241 | 0,998 | 0,821 | 1,406 | 0,883 | 0,503 |
2028 | 1,268 | 1,007 | 0,817 | 1,440 | 0,886 | 0,480 |
2029 | 1,296 | 1,018 | 0,815 | 1,473 | 0,891 | 0,461 |
2030 | 1,325 | 1,031 | 0,817 | 1,506 | 0,900 | 0,447 |
Következtetések
Az útügyi műszaki előírásban megadott projektív előrebecslési módszer a forgalom tényleges alakulásához illesztett paraméterekkel rendelkező harmadfokú függvények alkalmazásával – a jelentősebb projektekkel nem érintett hálózatrészeken – továbbra is elfogadható rövidtávon és középtávon a várható forgalom meghatározására, alapévként a 2015-ös évet tekintve. Természetesen indokolt lenne az előírás korszerűsített változatának kiadása, melyhez szükséges a függvény paraméterek részletes meghatározása a további jármű-kategóriák és főként a területi eltérések figyelembevételével.
Hivatkozások
Fleischer Tamás, Gulyás András, Koren Csaba, Makula László (2009): A motorizáció előrebecslésének módszertani kérdései. Közlekedéstudományi Szemle 59:(2) pp. 37–47.
Magyar Közút Nonprofit Zrt. (2016): Az országos közutak 2001–2015. évekre vonatkozó keresztmetszeti forgalma. http://internet.kozut.hu/Lapok/forgalomszamlalas.aspx
Magyar Útügyi Társaság (2005): e-UT 02.01.31 (ÚT 2-1.118) Közutak távlati forgalmának meghatározása előrevetítő módszerrel.
Soós Zoltán (2016): A forgalomfejlődés becslésének módszertana a valós forgalom tükrében. Közlekedéstudományi Szemle 66:(5) pp. 28–40.