https://doi.org/10.36246/UL.2025.2.04

2025; 13. évfolyam, 22. szám

Pdf: A közúti teherforgalomban közlekedő járművek tényleges össztömeg mérési eredményei Magyarországon

Bevezető

Az Útügyi Műszaki Szabályozási Bizottság döntésére, 2025 áprilisában új MAÚT-munkabizottság (Magyar Út- és Vasútügyi Társaság) alakult a közúti hidak hasznos teherszintjének meghatározásához kapcsolódóan. A készítendő szakmai háttéranyag célja a tényleges közúti forgalmon alapuló statisztikai teherszintből számítható, közúti híd hasznos terhek elemzése, vizsgálva a Magyar Közút Nzrt. (MK) mérlegelési adatsorainak használhatóságát az Európában alkalmazott példák tükrében. A bizottsági elemzés tervezett befejezési határideje 2026. április. A munkabizottságot Hajós Bence vezeti, tagok: Sitku László, dr. Kovács Tamás, dr. Boros Vazul, Kővári Ákos és Németh Gábor. Jelen tanulmány a munkabizottság tevékenységéhez kapcsolódóan készült.

Az Eurocode közúti híd hasznos teherszintjeit 1977 és 1988 között végzett teherforgalmi mérések alapján határozták meg [1]. Napjainkban folyamatban van a közúti hidak tervezésére vonatkozó Útügyi Műszaki Előírások (ÚME) megújítása, amiben sarkalatos kérdés a hasznos teher intenzitása. Az előírástervezet szerzői a teherforgalmi terhelés növekedésére tekintettel a korábbi teherszint emelésére tettek javaslatot [2]. A még nem hatályos e-UT 07.01.12 jelzetű, Közúti hidak tervezése (KHT 2.) Erőtani számítás című előírástervezethez a Németországi szabályozást vették mintául.

A tervezet készítésének időszakában publikált tanulmányban [3] javaslatot tettünk a rendelkezésre álló magyar teherforgalmi adatok, ténylegesen előforduló forgalmi terhelések elemzésére, ellenőrzésére és ezen adatok felhasználására a hasznos teherszint meghatározása során. Ebben figyelemfelhívásul és egyúttal példaként közöltük a 42 sz. főút Ártánd határállomáson üzemelő, az országhatáron ki- és belépő irányú teherforgalmi mérlegállomás 2018-2022. évi jármű mérlegelések összesített adatait, elemezve az egymást követő járművek esetleges torlódásakor adódó együttes terhelést is.

A 2023-ban megjelent tanulmány a tényleges közúti forgalmon alapuló statisztikai teherszint meghatározással foglalkozó MAÚT-munkabizottság felállításának katalizátora volt. Jelen cikk tartalmazza a magyarországi teherforgalmi terhelésmérések áttekintését és az adatok részletesebb forrásközlését és elemzését, kiegészítve 2024. évi adatokkal.

A hidak forgalmi terhelésének két legfontosabb értéke a forgalomnagyság (járművek száma) és a mértékadó intenzitás (egy jármű teherszintje). A járművek számának növekedése (forgalomfejlődés) korunkban jelentős [2] a terhelés ismétlésszáma hidak esetében a fáradás szempontjából mértékadó, utak esetében pedig alapvetően meghatározó. A forgalomnagyság (több jármű) azonban a közlekedő járművek össztömegének karakterisztikus értékét érdemben nem befolyásolja.

A közúti teherforgalom súlymérése Magyarországon

Lehetséges méréstechnikák

A közúti forgalom súlymérésére két lehetséges módszer használatos: a jármű megállítását és mérőhelyre terelését igénylő egyedi jármű mérlegelés és az útburkolatba épített, megállítás nélküli mérést biztosító érzékelőkkel és adott esetben kamerákkal végzett dinamikus (gyors) mérés.

Az egyedi mérés technológiája évtizedek óta bevett gyakorlat Magyarországon. Az egyedi mérlegelés lehet egyetlen tengelyre korlátozott (tengelysúly mérés) és egész járműre vonatkozó (hídmérleg). Ez utóbbi méréshez állandó jellegűre megépített mérlegállomás szükséges, aminek jellemzően része a szintén telepített, de egyetlen tengelyt mérő mérlegrész is. Csak tengelysúly mérés lehetséges állandó jellegű mérőállomás nélkül is, mobil mérőkocsiba telepített eszközökkel és megfelelő (szabványos) burkolatra kihelyezett mérőszőnyegekkel, amelyek egy-egy tengely mérésére alkalmasak. Az egyedi mérések legfőbb hátránya a költséges mérőállomás létesítése és üzemeltetése, az ebből fakadó, esetleges elkerülhetőség, viszont legnagyobb előnye a szabatos, technológiailag optimálisan elérhető legpontosabb mérési eredmény.

A mozgás közben végzett súlymérést a nemzetközi szakirodalomban a WIM (Weigh-in-Motion) rövidítéssel jelölik. A gyors, nagy mennyiségű mérést biztosító technológia pár évtizedes múltra tekint vissza és napjainkban is rohamosan fejlődik az ehhez alkalmazott méréstechnika. A burkolatba épített szenzor méri a felette áthaladó tengely terhelését (adott esetben sebességét) és a mérőhely részét képező kamerák határozzák meg a jármű egyéb paramétereit (sebesség, geometria, járműosztály stb.). A mért adatok együttes feldolgozásával nyerhető ki az áthaladt jármű tengelyképlete, tengelytávolsága, tengelyterhelése és össztömege.

Mindkét méréstechnika sarkalatos pontja a kalibrálás. A telepített mérlegek ellenőrzése azonos a hagyományos mérlegek hitelesítési folyamatához. A WIM mérőhelyek hitelesítését telepített mérlegeken ellenőrzött, különböző terhelésű és tengely-elrendezésű ismert járművekkel végzett mérési sorozatokkal végzik. A mérés elérhető pontossága jelentősen függ a beépített szenzorok minőségétől és az alkalmazott kiértékelő program pontosságától. Ezért igen különböző pontosságú (megbízhatóságú) WIM-rendszerű mérőhelyeket találunk akár Magyarországon, akár más országokban.

Gyakran a kétféle mérési módszert ötvözik egymással: A telepített mérőállomás előtt a teherforgalmat WIM méréstechnikával előszűrik, hogy kiválogassák azokat a járműveket, amelyeket mérésre kiterelnek. Így a bizonyosan kis terhelésű, súlyellenőrzés szempontjából nem érdekes járműveket nem kell megállítani, s a nagyobb időigényű egyedi mérésre csak a nehéz, vagy egyéb okból kérdéses járműveket gyűjtik ki. Ilyen esetben természetesen elegendő, ha a WIM mérés pontossága kisebb, mert a következményekkel, adott esetben szankciókkal járó mérési adatokat a fix telepítésű egyedi mérésből nyerik.

Mérést végző társaságok Magyarországon

Magyarországon jelenleg három társaság végez jelentős számú súlymérést a közúti teherforgalomban. Időrendben legrégebben üzemelő mérőállomás-hálózat a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében üzemel (1974 óta). Jelenleg 23 mérlegállomás üzemel az országhatáron és annak közelében (1-2. ábra).

Tengelysúly- és össztömegmérleg (Vámoscsalád pihenő) [1].

 

Mérőállomás látképe (Vámoscsalád pihenő) [2].

Az M5 autópályán a szelvényezés szerinti bal oldalon, a Budapest felé haladó teherforgalom mérésére 2007-ben építettek mérőállomást, amelyet az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. üzemeltet.

2018-ban kezdte meg a működését a harmadik mérési rendszer, a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM), közvetlenül a szakági minisztérium felügyelete alatt. Az országos lefedettségű hálózatban 89 mérési helyet építettek.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. és az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. mérésének alapja egyedi mérlegelés telepített mérőállomáson, a WIM technológiát csak előszűrésre használják. A TSM rendszerben kizárólag WIM technológián alapuló mérés van.

Az alábbi fejezetekben részletesen bemutatjuk a három társaság mérési eredményeit.

Magyar Közút Nonprofit Zrt. mérései

Mérőhálózat ismertetése

Magyarországon a határátkelőkön áthaladó tehergépjármű forgalom hiteles mérésének igen nagy múltja van. Az első hivatalos ellenőrzést 1974-ben (!) végezték a gyulai határátkelőn. Évtizedek során a rendszer folyamatosan bővült és a határállomásokra telepített mérlegállomások az egyik leghatásosabb úthálózatvédelmi eszköznek bizonyultak. Az 1990-es években tapasztalt ugrásszerű forgalomnövekedés ellenőrzésére előbb az összes belépő forgalmi irányban, majd 2002-re kilépő irányokban is teljessé vált a határállomásokon a mérlegelés, azaz tranzitforgalom vonatkozásában zárt rendszer alakult ki, hatékonyan kiszűrve a szabálytalan járműveket. [4]

A Schengeni-övezethez való csatlakozás jegyében 2007-től a belső határokon a mérlegállomások megszűntek, helyettük mélységi mérőállomások épültek. A Schengeni külső határokon mind a belépő, mind a kilépő teherforgalom mérlegelése folyamatos és minden teherforgalomra megnyitott határátkelőhelyre kiterjed. A határállomások mérlegállomásainak hitelesített mérési adatsorai évtizedekre visszamenően tartalmazzák az áthaladt járművek tengelysúly, tengelytáv és egyéb adatait, sokmilliós mérésszámban (kb. 4 millió mérés évente). A telepített mérlegállomások előnye, hogy nemcsak pontszerű mintavételt adnak, hanem hálózatot alkotnak. A mérlegállomások adatai rendszeresen hitelesített mérlegekkel végzett szabatos mérésekből származnak. [4]

A közútkezelő mérőállomás-hálózatának hátránya, hogy az ország középső részén csak egy mérési hely van, ugyanakkor előnye a legnagyobb mérési múlt, emiatt a leggazdagabb adattörténet.

Jelenleg 23 mérőállomás üzemel (3. ábra). Ezek között találunk kötelező mérlegelést végző állomásokat (pl. Záhony). Ebben az esetben az adott mérlegállomáson minden tehergépjárművet szabatos mérlegelésnek vetnek alá, függetlenül annak rakottságától, így az üres járműveket és kistehergépkocsikat is. (Egyedüli kivétel az olyan egyedi engedéllyel közlekedő túlsúlyos-túlméretes szállítmányok, amelyek fizikai méretük miatt nem mérlegelhetők a telepített állomáson.)

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. mérlegállomásai (Magyar Közút Nonprofit Zrt.).

A mérőállomások között van WIM előszűrővel kombinált mérőhely is. Ezeknél önkéntes alapon is van lehetőség hiteles súlyellenőrzésre. A mérőhelyeket térképvázlaton szemlélteti az 3. ábra.

Egy korábbi tanulmányban egyetlen mérési hely, az ártándi határállomáson üzemelő ki- és belépő irányú adatokat dolgoztuk fel 2018-2022 közötti öt esztendőre vonatkozóan [3].

Jelen bővített elemzéshez az ártándi mérőhely mellé a Közútkezelővel folytatott konzultáció alapján három további, nagyobb forgalmú mérési helyet választottunk ki, mindegyik mérési pontban a 2024. teljes esztendő adatsorát vizsgálva.

Az ártándi mérőhely, magyar-román tranzit állomás mellé választottuk a szintén romániai irányú forgalmat mérő, M43 autópályán létesített Kéthalom állomást, valamint az M4 autópálya határmetszéspontja előtt található Kengyeles mérőállomást. A nyugati irányú tranzitot reprezentáló, M1 autópályára telepített, belső forgalmi méréseket végző Lajta mérőállomás lett a kiválasztott negyedik mérőpont. Mind a négy mérőállomásnál irányonként elkülönített mérést végeznek, így az adatokat ennek megfelelően adtuk meg.

Mérési adatok (MK)

A Közútkezelő elemzésünkhöz rendelkezésünkre bocsátotta a mérési adatsorokat, amelyek tartalmazták a mérések időbélyegét, a mért össztömeget és a tengelysúlyokat is. A korábbi tanulmánnyal [3] azonos metodika alapján először előszűrést végeztünk a mérési adatokban, leválasztva a 10 tonna össztömeg alatti járműveket és a 60 tonna feletti járműveket.

A kis tömegű járművek szűrésével a biztonság javára torzítottuk a statisztikát. A 10 tonnás lehatárolással lényegében leválasztottuk a kistehergépjárműveket és a teherforgalom egy részét is (üres járművek). A 60 tonna feletti járművek darabszáma nem jelentős, továbbá ezek bizonyosan egyedi mérlegelés alapján külön engedéllyel közlekednek, a nemzetközi tapasztalat alapján a normál tehergépkocsik ilyen mértékű túlterhelése nem reális. Ezek leválasztásával elkerülhetjük a statisztikai feldolgozás torzulását.

A mérési adatokból diszkrét eloszlásfüggvényeket, hisztogramokat készítettünk. A hisztogram egyes osztályait 1 tonna össztömegenként vettük fel (lásd 5-8. ábrák bal oldali grafikonjait). A további tudományos feldolgozás lehetősége érdekében az össztömeg hisztogramok értékeit megadtuk numerikusan is (1-2. táblázat).

Összesen 4 539 616 db tehergépjármű mérési adatát dolgoztuk fel a Magyar Közút Nonprofit Zrt. adatbázisából. Ebből 4 235 669 db mérés származik Ártándról (93%), ami igazolja, hogy – helyesen – ezt a nagy forgalmú mérőállomást elemeztük az első [3] tanulmányban. A többi mérőállomáson az előszűrő WIM mérés miatt az adott úton elhaladó járművek csak egy részének végzik el a mérlegelését.

A kétféle módszerrel működő mérőállomás emiatt eltérő hisztogramokat eredményez. Míg az ártándi állomás hisztogramjának bal oldala (könnyű járművek) széles és található itt egy kisebb csúcs is (könnyű és kvázi üres járművek), addig a többi állomásnál (Kéthalom, Kengyeles, Lajta) a grafikon bal oldala lényegében hiányzik, vagy rendkívül lapos. Ennek az az oka, hogy az ide tartozó (könnyű) járműveket a mérési rendszer csak akkor tereli ki megállításos egyedi mérlegelésre, ha az előszűrés nem lehetett szabatos (pl. nem tartották be a követési távolságot). (Továbbá az előszűrés mellett önkéntes mérés is lehetséges.)

A járművek egyedi terheléséből képzett össztömeg hisztogramok mellett elkészítettük a tényleges mérési időrendi sornak megfelelően mozgóátlaggal képzett egymást követő 6 db jármű átlagtömegének hisztogramját is. Ennek célja az volt, hogy egy hosszabb hídon, hosszú hatásábra tartományhoz becsülni lehessen, mekkora átlagos terhelést okoz a véletlenszerű járműsor a tényleges mérések tükrében.

Előszűrés nélküli teherforgalom esetén a járműsor átlagtömegének hisztogramját szimmetrikus normális eloszlással közelíthetjük (lásd 4-6. ábra: Ártánd mérőállomás jobb oldali grafikonok). Előszűrés melletti állomásoknál (Kéthalom, Kengyeles, Lajta) ezek a járműsorok átlagtömegének hisztogramjai pedig lognormális eloszlással közelíthetjük (7. ábra jobb oldali grafikonok).

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. méréseinek össztömeg hisztogramjai (2018-2020).
Teher-A Magyar Közút Nonprofit Zrt. méréseinek össztömeg hisztogramjai (2020-2022).
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. méréseinek össztömeg hisztogramjai (2024).
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. és AKA Zrt. méréseinek össztömeg hisztogramjai (2024).

 

Mért tehergépjármű darabszámok össztömeg függvényében mérési helyenként 2018-2022.
  2018 Ártánd BE 2018 Ártánd KI 2019 Ártánd BE 2019 Ártánd KI 2020 Ártánd BE 2020 Ártánd KI 2021 Ártánd BE 2021 Ártánd KI 2022 Ártánd BE 2022 Ártánd KI
egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag
0<x<=10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
10<x<=11 1245 0 1390 0 18 0 1243 0 555 0 766 0 593 0 627 0 583 0 651 0
11<x<=12 1412 0 1529 0 1156 0 1559 0 732 0 850 0 805 0 850 0 847 0 850 0
12<x<=13 2946 3 2034 0 1223 0 2748 0 1205 0 1480 0 1503 0 1170 0 1592 0 1991 0
13<x<=14 9411 26 4442 39 2365 28 6572 52 5665 8 3022 5 5130 6 3716 3 4955 3 3992 3
14<x<=15 33894 214 9625 226 9380 320 12570 302 24243 296 4667 23 19914 125 5995 22 19733 99 6285 20
15<x<=16 33930 884 6526 176 35704 1430 7106 277 24248 1343 3093 36 20847 650 2856 30 21124 524 3206 46
16<x<=17 17555 1951 4852 238 35415 3065 4487 398 10566 2756 3046 67 10475 1678 2945 55 10836 1538 3192 69
17<x<=18 23138 3546 6913 387 16932 5059 6698 645 16410 4244 4938 117 18569 3012 5039 136 20101 2677 5032 150
18<x<=19 15766 6078 8972 811 23951 8501 8430 1261 10325 6515 6232 254 12460 4853 6319 228 13374 4334 6156 318
19<x<=20 12764 10352 10600 1088 15813 13634 10569 1579 7964 10346 8145 394 9056 8002 7876 388 9975 7628 8298 564
20<x<=21 15020 14686 12923 1643 12808 18793 13614 2289 9815 13559 9614 761 10525 11538 9410 742 11533 11256 9893 1035
21<x<=22 15561 18704 15140 2683 15608 23236 14667 3574 10187 16180 10629 1397 11104 14727 10227 1376 12066 14879 10371 1781
22<x<=23 14199 24226 15596 4595 16366 28869 14856 5758 8997 19498 10939 2421 10011 18291 10370 2462 10663 18731 10260 3077
23<x<=24 12666 30621 15698 7063 14871 35054 15207 8411 7941 22992 11035 3945 8763 22498 10773 4150 9415 23635 10535 5207
24<x<=25 11165 34428 13590 10962 12950 37758 13142 12178 7047 23879 9662 6507 8213 25124 10035 6870 8218 27110 9809 7868
25<x<=26 10062 35878 13328 15857 11519 38088 12789 17231 6279 23443 9293 10035 7548 26369 9975 10482 7800 28214 9794 11803
26<x<=27 8985 38136 12922 22798 10277 39118 12518 23784 5916 23570 9041 14698 6903 26587 9404 15609 7454 29025 9407 16762
27<x<=28 8364 40636 12472 29880 9299 38199 11474 30231 5404 22436 8378 20105 6358 26364 9016 20540 6866 28700 8863 21673
28<x<=29 7733 37138 12144 37630 9074 33055 11088 37354 4837 18704 8002 25877 5843 23786 8152 26384 6331 25815 8239 27419
29<x<=30 7508 32543 11432 43755 7971 27728 11190 43769 4376 15186 7848 31013 5373 20212 8093 31792 5932 22316 7917 31958
30<x<=31 6528 30749 10899 48469 7450 23818 10794 46949 3951 13035 7649 34639 4768 17057 8154 35151 5396 18803 7993 34345
31<x<=32 5935 29778 11171 49817 6589 18826 10795 47264 3879 9917 8011 35996 4583 13131 8196 36310 5057 14940 7895 35291
32<x<=33 5919 21332 11064 47364 5860 13050 10727 44688 3807 6723 8162 35019 4644 9407 8172 34305 4980 10492 8269 32109
33<x<=34 6711 16092 11861 41631 5973 9152 11647 38672 3873 4506 8530 30670 4666 6219 8547 30246 5170 7043 8308 28284
34<x<=35 8229 15073 13841 33911 6393 6748 12990 31085 4554 3209 9530 25013 5387 4467 9951 24243 6092 4986 9755 22455
35<x<=36 11949 13998 18588 24768 7668 4140 17669 22848 6290 1819 12274 18744 7519 2499 12395 18383 8576 2781 12640 15894
36<x<=37 18975 6812 27188 16085 11262 1980 25771 14485 9755 796 18375 11465 11574 1198 17302 11031 12782 1392 17790 9369
37<x<=38 28409 4139 42517 9418 17164 1112 40776 8097 15191 468 29786 6370 18029 607 28865 6456 18949 715 29420 5319
38<x<=39 38643 4356 55079 4997 26630 779 54161 4030 21706 266 41930 3161 25252 317 42217 2946 26417 313 42041 2436
39<x<=40 76523 3860 56530 1022 36396 183 55202 701 18469 75 41154 461 20371 39 40199 505 23389 58 33698 327
40<x<=41 4248 48 4852 154 35081 11 3488 82 1199 48 2154 53 1337 4 2565 44 1294 3 1890 78
41<x<=42 279 15 647 68 1850 11 527 16 177 33 437 31 235 4 735 13 176 3 520 20
42<x<=43 120 4 246 30 244 1 200 7 87 31 140 9 91 1 200 10 62 1 117 6
43<x<=44 76 5 150 15 103 1 117 10 52 18 84 3 46 1 88 5 45 0 93 4
44<x<=45 64 3 92 6 45 0 81 4 25 8 49 4 15 0 68 1 36 0 56 2
45<x<=46 54 2 86 8 42 0 69 3 16 0 41 0 21 0 54 0 30 0 48 1
46<x<=47 43 0 69 5 43 0 71 2 20 1 42 0 36 0 48 2 9 0 50 1
47<x<=48 42 0 84 6 31 0 53 1 22 0 22 0 26 0 45 0 17 0 53 0
48<x<=49 29 0 52 1 28 0 40 3 16 0 23 0 40 0 22 0 24 0 42 0
49<x<=50 24 1 55 0 22 0 41 0 14 0 25 0 14 0 37 0 12 0 37 0
50<x<=51 27 0 40 0 22 0 41 0 15 0 20 0 18 0 34 0 21 0 44 0
51<x<=52 19 1 51 0 19 0 33 0 7 0 24 0 13 0 16 0 9 0 31 0
52<x<=53 35 0 46 0 14 0 29 0 9 0 25 0 22 0 21 0 11 0 34 0
53<x<=54 18 0 38 0 33 0 22 0 10 0 15 0 14 0 16 0 9 0 24 0
54<x<=55 12 0 35 0 16 0 28 0 4 0 21 0 9 0 29 0 6 0 21 0
55<x<=56 19 0 54 0 8 0 27 0 10 0 17 0 8 0 23 0 6 0 30 0
56<x<=57 10 0 42 0 15 0 25 0 11 0 15 0 11 0 12 0 3 0 15 0
57<x<=58 9 0 32 0 21 0 26 0 14 0 20 0 13 0 19 0 5 0 7 0
58<x<=59 13 0 23 0 11 0 25 0 4 0 11 0 5 0 20 0 9 0 13 0
59<x<=60 18 0 27 0 7 0 20 0 2 0 22 0 9 0 13 0 9 0 14 0
60<x 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

 

Mért tehergépjármű darabszámok össztömeg függvényében mérési helyenként 2024.
  2024 Ártánd BE 2024 Ártánd KI 2024 Lajta jobb 2024 Lajta bal 2024 Kengyeles jobb 2024 Kengyeles bal 2024 Kéthalom jobb 2024 Kéthalom bal 2024

AKA – M5

Összesen
egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag egyedi járművek 6-os gördülőátlag
0<x<=10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
10<x<=11 664 0 557 0 46 0 107 0 33 0 30 0 98 0 24 0 8 849 0 18 079 0
11<x<=12 668 0 739 0 40 0 134 0 45 0 35 0 106 0 16 0 8 548 0 20 921 0
12<x<=13 1 475 1 3 853 1 57 0 138 0 169 0 81 0 117 0 32 0 10 058 1 33 872 6
13<x<=14 7 426 15 3 618 3 80 0 249 0 146 1 272 0 256 0 92 0 13 905 13 75 314 205
14<x<=15 26 094 333 3 931 15 373 0 607 1 537 1 1 998 0 563 2 331 0 20 670 95 201 410 2 094
15<x<=16 27 032 1 784 2 540 28 497 0 629 1 346 0 2 670 1 449 1 534 1 26 980 384 220 317 7 596
16<x<=17 12 980 3 664 3 040 51 490 0 592 1 481 4 1 223 7 483 3 623 0 31 401 1 152 154 682 16 697
17<x<=18 24 619 5 971 4 645 95 547 0 918 1 645 8 1 791 17 798 2 931 1 33 492 2 685 192 156 28 753
18<x<=19 15 315 8 727 6 059 263 429 0 951 9 676 6 1 080 24 899 6 891 1 33 322 5 556 171 607 47 745
19<x<=20 9 929 13 605 8 013 467 452 0 1 183 19 824 6 837 47 962 4 635 9 34 159 10 436 158 054 78 568
20<x<=21 10 751 17 745 9 081 875 552 3 1 593 5 956 18 923 87 1 036 14 625 10 38 762 18 028 179 434 113 087
21<x<=22 10 887 20 953 10 672 1 598 684 2 2 055 25 1 090 11 984 151 1 114 14 688 16 42 008 28 704 195 742 150 011
22<x<=23 9 888 23 989 9 350 2 876 786 2 2 394 45 1 128 31 969 240 1 204 48 696 49 43 382 42 840 192 054 198 048
23<x<=24 8 813 27 897 9 281 4 534 789 11 2 411 80 1 273 62 843 475 1 178 75 601 88 41 893 58 994 183 986 255 792
24<x<=25 7 849 28 668 9 414 7 284 788 11 2 323 135 1 114 104 775 733 1 203 128 578 172 39 343 75 960 167 218 305 879
25<x<=26 7 863 27 525 9 297 10 774 812 18 2 311 280 1 236 142 734 952 1 298 172 663 224 37 740 90 847 160 341 348 334
26<x<=27 7 369 26 205 8 473 15 271 667 59 2 290 466 1 362 320 647 1 317 1 179 398 671 364 36 680 102 921 152 165 397 408
27<x<=28 6 402 24 423 7 868 20 054 620 119 2 314 889 1 181 557 584 2 177 1 144 632 752 635 36 511 108 154 143 870 436 404
28<x<=29 5 907 20 562 7 056 25 251 671 182 2 636 1 484 1 124 855 650 2 597 1 234 1 052 815 933 35 479 107 218 137 015 453 296
29<x<=30 4 959 16 229 7 063 29 128 885 348 3 214 2 672 1 188 1 433 648 2 850 1 379 1 739 1 249 1 252 33 911 97 810 132 136 453 733
30<x<=31 4 904 12 749 7 272 31 973 1224 653 4 424 4 325 1 586 2 429 697 4 291 1 581 2 652 1 960 1 946 31 658 84 780 128 888 448 813
31<x<=32 4 650 9 680 7 295 32 524 1572 1433 5 982 7 138 1 533 3 904 700 5 808 1 915 3 987 2 069 2 998 30 542 67 965 128 369 426 707
32<x<=33 4 334 6 510 7 647 30 563 1637 2275 6 981 10 921 1 640 5 756 764 5 522 2 232 5 938 1 975 4 134 29 532 49 756 128 346 375 864
33<x<=34 4 173 4 048 7 792 26 552 1857 3783 7 374 16 616 1 813 8 111 854 5 914 2 482 8 189 1 855 5 626 29 722 34 458 133 208 325 812
34<x<=35 4 499 2 744 8 602 21 681 2091 7288 7 434 23 833 2 228 11 747 1 114 9 495 3 083 12 013 1 935 8 847 30 838 21 648 148 546 290 486
35<x<=36 6 504 1 495 10 696 15 832 2257 13164 8 294 30 842 3 700 15 187 2 021 9 473 4 051 15 787 2 818 11 648 34 054 12 430 189 963 251 732
36<x<=37 9 586 704 15 455 9 929 3812 17371 12 373 36 024 7 375 15 563 4 324 5 905 6 730 17 395 5 321 12 867 41 116 6 451 276 866 196 822
37<x<=38 14 943 326 27 688 5 675 12014 21856 24 635 39 401 15 961 17 621 9 825 6 632 14 821 19 946 10 878 16 243 51 284 3 113 451 155 173 514
38<x<=39 21 024 182 41 454 2 842 38894 43759 48 202 34 921 27 815 21 177 16 329 10 927 29 244 22 519 21 521 17 921 54 945 1 276 673 504 179 125
39<x<=40 23 887 61 35 223 346 72006 39266 56 466 10 965 28 434 4 200 24 961 4 108 31 741 6 553 27 988 5 307 46 501 437 749 138 78 474
40<x<=41 883 11 1 837 57 4597 1519 8 046 1 651 1 251 279 346 67 3 648 828 1 405 236 28 121 100 108 242 5 273
41<x<=42 169 6 388 30 711 673 1 463 808 337 133 42 73 877 352 166 87 12 577 31 22 313 2 407
42<x<=43 62 11 156 9 373 287 719 301 115 18 22 29 437 107 63 48 4 173 12 7 627 922
43<x<=44 61 3 102 7 195 64 456 70 75 5 17 4 249 38 44 8 1 106 6 3 159 267
44<x<=45 48 1 56 4 81 29 273 70 30 5 20 7 138 11 26 2 318 9 1 521 166
45<x<=46 21 3 49 4 61 12 234 29 36 0 11 2 100 6 31 2 148 3 1 152 75
46<x<=47 30 2 52 2 98 8 204 21 30 0 14 1 52 5 31 5 87 1 1 029 56
47<x<=48 26 3 45 2 56 5 196 5 29 0 19 0 60 1 25 4 61 3 912 30
48<x<=49 14 1 28 1 45 0 150 4 20 0 8 1 57 1 15 1 60 0 713 13
49<x<=50 19 4 26 0 35 2 129 5 17 0 6 0 57 2 22 0 63 2 655 16
50<x<=51 18 2 25 0 62 2 116 2 11 0 11 2 52 0 29 4 39 1 645 13
51<x<=52 13 2 25 0 38 2 114 5 6 0 4 0 45 0 24 2 42 1 533 13
52<x<=53 20 2 21 1 34 1 102 0 17 0 3 0 40 0 7 1 42 0 532 5
53<x<=54 9 0 19 0 48 0 108 1 13 0 2 0 49 0 6 0 31 0 484 1
54<x<=55 18 0 29 0 30 0 98 0 12 0 6 0 34 0 8 0 31 0 447 0
55<x<=56 10 0 19 1 29 0 98 1 17 0 13 0 33 0 4 0 24 0 449 2
56<x<=57 8 0 13 0 22 0 90 0 18 0 12 0 45 0 6 0 23 0 396 0
57<x<=58 6 0 17 0 21 0 105 0 10 0 10 0 28 0 2 0 20 0 385 0
58<x<=59 11 0 13 0 22 0 82 0 6 0 5 0 25 0 5 0 26 0 329 0
59<x<=60 11 0 14 0 25 0 80 0 10 0 7 0 19 0 11 0 9 0 327 0
60<x 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

M5 – Alföldi Koncessziós Autópálya mérési adatai

A MAÚT-munkabizottságunk munkaindító megbeszélését követően adatkérő levéllel fordultunk az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. vezetéséhez, hogy a kezelésükben lévő mérőállomás adatait is bevonjuk a vizsgálatba.

Az AKA kezelésében egyetlen mérőállomás van, az M5 autópálya 71+500 km szelvényében a bal pályán. Ellenkező irányban nincs mérés. A Budapest és M0 felé tartó teherforgalmat WIM előszűrés alapján terelik ki egyedi mérlegelésre.

A tudományos célú feldolgozáshoz az AKA Zrt. átadta a 2024. esztendő WIM mérési adatait, összesen 1 098 958 jármű mérési eredményével.

A 3. fejezetben ismertetett módon elvégeztük az adatok előszűrését, így töröltük a 64 566 db 10 tonna alatti össztömegű és a 106 db 60 tonna feletti járművet. A statisztikai elemzésben figyelembe vett járművek száma 1 034 286 volt (egyetlen év!).

(A mérési adatsor a mérőállomás karbantartása, javítása és egyéb okok miatt nem tartalmazza az autópályán áthaladt valamennyi tehergépkocsi mérési eredményeit, így 2024. május csak töredék adatokkal szerepel ezen okból a statisztikai elemzésben. Ugyanakkor a mérési adatok tökéletesen alkalmasak a tényleges forgalom reprezentálására.)

Az előzőekkel azonosan elkészítettük az egyedi járművek össztömegeinek hisztogramjait és az egymást követő hat jármű átlagtömegének gyakoriság-eloszlását is.

Az M5 autópálya mérési eredményei jól egyeznek az ártándi eredményekkel, a levonható tapasztalatok is azonosak. Mind az egyedi járművek, mind a 6 db-os járműsorozatok tömegének 5%-os meg-nem-haladási valószínűséghez rendelt karakterisztikus értéke 40 tonna (egyedi járművek 95,46%-a van 40 tonna alatt, 6 db-os járműsorozatoknak pedig 97,49%-a van 40 tonna átlagtömeg alatt.).

A TSM – Nemzeti Tengelysúlymérési rendszerről

A MAÚT-munkabizottság eredeti célkitűzése a Magyar Közút Nonprofit Zrt. adatainak elemzése volt. A munkaprogramunkat kiegészítettük azzal a céllal, hogy a teljes magyarországi mérési lehetőségeket és a meglévő adatok felhasználhatóságát elemezzük. Ezért terjesztettük ki az adatgyűjtési szándékot a koncessziós M5 autópályára is (lásd a 4. fejezetet) és a Nemzeti Tengelysúlymérő rendszerre (TSM) is.

A TSM mérőhálózat 89 mérőhelyből áll (lásd 8. ábrát).

A TSM rendszert felügyelő Építési és Közlekedési Minisztérium Közúti Közlekedési Ellenőrzési Főosztállyal részletesen és több alkalommal egyeztettünk a vizsgálathoz szükséges adatokkal kapcsolatosan, de felhasználható adatokat nem tudtak átadni elsősorban a fennálló jogszabályi akadályok miatt.

A TSM rendszer működésével kapcsolatos alapvető szabályokat a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 21/K. § szabályozza, melynek (8) bekezdése alapján a TSM rendszerben kezelt adatok átvételére csak az ott felsorolt szervek jogosultak, egyéb személynek még tudományos célra, nyilvánvaló közérdek ellenére sem adható át. Ez kétség kívül ellentétes az adatok tudományos célú feldolgozására való szándékunkkal, ezért javasoljuk a jogszabály módosítását, ami lehetővé teszi a személyiségi jogok tiszteletben tartása mellett az adatok tudományos értékelését. Ez óriási segítséget adhat amúgy a TSM rendszer tökéletesítéséhez is. A mérési adatok egyszerűen anonimizálhatók, így az adatvédelmi követelmények is bizonyosan teljesíthetőek a kívánt tudományos cél mellett.

A tudományos célú adatfeldolgozást akadályozza az a törvényi rendelkezés is, miszerint a mérési adatokat 30 napon belül törölni kell. Javasoljuk ennek felülvizsgálását és lehetőséget teremteni az anonimizált adatok hosszabb távú megőrzésére.

A törvényi akadályok miatt MAÚT-munkabizottságunk nem kapott mérési adatokat a TSM rendszerből.

A TSM rendszer mérőhelyeinek térképvázlata [4].

A TSM rendszer felhasználási célja kizárólag a szabálytalan járművek szankcionálása, miközben a mért adatok ennél szélesebb körű hasznosítás lehetőségét hordozzák. A mérési adatok egyéb célú felhasználásához, ide értve vizsgált kutatási témánkat is, a jogszabályi akadály elhárítása után bizonyosan további, adatfeldolgozási (szoftveres) módosítások is szükségesek lesznek.

A TSM rendszerből kinyerhető adatok tudományos célú felhasználási lehetőségeiről betekintést ad a WIM méréstechnikát bemutató két megjelent tanulmány [6, 7]. Említést érdemel, hogy tudományos célú felhasználás esetén a mért adatok szélesebb köre hasznosítható, mint bírságolási célú felhasználás esetén, ugyanis a jogkövetkezményt igazoló mérési pontosságot el nem érő adatok is felhasználhatóak tudományos célú statisztikai kiértékelésekhez.

A WIM rendszer tipikus szenzor rendszere: burkolatba épített szenzorok ésportálra szerelt kamerák (www.tatweermea.com).

Eurocode megalapozó forgalmi mérések

Franciaország – Auxerre 1986

A bemutatott magyarországi mérési adatok után röviden emlékezzünk meg az Eurocode szerinti közúti híd forgalmi terhek meghatározásához végzett mérésekről. Az 1970-es, 1980-as években az Eurocode szabvány előkészítéséhez kapcsolódóan nyolc európai országban végeztek a teherforgalmi súlyméréseket: Belgiumban (Antwerpen), Dániában (Akselved), Németroszágban (Limburger Bahn, Neuweid, Brohltel, Haseltal), Spanyolországban (Guitiriz, Villardefrades, La Graja de Iniesta), Nagy-Britanniában (Forth, Doxey), Olaszországban (Rio Verde, Calambrone, Fiano Romano, Piacenza, Sasso Marconi), Hollandiában (Haafsche Schouw, Rheden, Leidersdorp) és nem utolsó sorban Franciaországban (Chamonix, Garonor, Bd. Periherique, Angers, Epone, Lyon és Auxerre). [8]

A sok helyszínen végzett mérések mindegyikére jellemző, hogy kevés járművet érintettek. Az egységes európai szabványhoz mértékadónak kiválasztott, Bernard Jacob professzor (2025) vezetésével készített auxerre-i mérésben mindösszesen 86 ezer jármű halad át a vizsgált időszakban (401 óra), s ebből csupán 18 700 jármű volt tehergépkocsi. Ez kevesebb, mint napjaikban a Budapest körüli M0 körgyűrű Duna-hídjának egyetlen napi teherforgalma! Ezek a francia mérések az alapjai a konzervatív statisztikai módszerekkel előállított Eurocode szerinti teher alapértékeknek, de mint referenciaérték ezt figyelembe vették még a 2004. évi németországi forgalmi felülvizsgálatkor is. Az új magyar előírástervezet szerzői ez utóbbi eredményét tekintették követendőnek [2].

Az auxerre-i mérés össztömeg hisztogramjait jármű-fajtánként tartalmazza a 10. ábra és összesítve a teljes teherforgalomra a 11. ábra (a gyakoriság-eloszlás osztályait 2 tonnánként vették fel).

Auxerre (Franciaország) 1986. évi mérési eredményei jármű típusok szerint [8].

Szembetűnő első ránézésre a különbség a magyarországi mérésekhez viszonyítva. Az össztömeg hisztogram nagy össztömegekhez tartozó része normál eloszlással közelíthető, a 40 tonna össztömeg feletti – a közlekedés szabályai szerint szabálytalan – járművek össztömeg osztályainak gyakoriságában nincsen hirtelen változás, a hisztogram jobb oldala elnyújtott. Megállapítható, hogy a mérések szerint igen sok jármű közlekedett szabálytalanul.

A híres, referenciának kiválasztott francia mérésben az 5%-os meg-nem-haladási valószínűséghez rendelt karakterisztikus érték kéttengelyes járművekre 22 tonna, háromtengelyesnél 32 tonna, a reprezentatív (65,2%) öttengelyes nyerges szerelvényeknél 54 tonna (!) és az öttengelyes pótkocsis szerelvényeknél pedig 52 tonna. A szabványalkotásban mértékadónak tekintett 54 tonna messze magasabb, mint a magyarországi, M5 autópálya mérésénél tapasztalt 40 tonna.

A vizsgálatba bevont súlymérések darabszáma is óriási különbséget mutat. A francia referencia értéket 18 700 darab mérésből számították, az M5 egy évi mérési eredményét 1 034 286 jármű adatából képeztük, s tanulmányunkban összesen 5,5 millió magyarországi tehergépkocsi mérést dolgoztuk fel, ami a francia vizsgálat közel 300-szorosa. Itt jegyezzük meg, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt-nél és az AKA Zrt-nél további feldolgozható adatok találhatóak, így a vizsgálat e tekintetben még tovább is bővíthető.

Auxerre (Franciaország) 1986. évi teherforgalmi mérések összesített össztömeg hisztogramja [8].

Németország – Bliesheim 2004

A németországi 2004. évi forgalmi vizsgálatokat reprezentáló Bliesheim (A61) mérőállomás szerinti össztömeg gyakoriság-eloszlás hasonló a bemutatott magyar és francia példákhoz, de a grafikon csúcsértéke eltérő. A 2004. szeptember hónapi németországi mérések hisztogramját és annak bimodális normális eloszlásfüggvénnyel való közelítését mutatja a 12. ábra (a gyakoriság-eloszlás osztályait 1 tonnánként vették fel). Itt is megfigyelhető a szabálytalan járművek jelentős aránya, szemben a magyarországi mérési eredményekkel. Az össztömeg gyakoriság-eloszlás csúcsértéke 42 tonnánál van, a karakterisztikus értéke ennél is magasabb (45 tonna). A szabálykövetőbb magyarországi gyakorlatnak bizonyosan oka, a kiépített úthálózatvédelmi rendszer, ami Németországban minimális.

Bliesheilm (Németország) 2004. szeptemberi mérések össztömeg hisztogramja [10: 27].

Magyarországi mérések összehasonlítása és értékelése

A magyarországi mérések össztömeg hisztogramjai (4-7. ábrák) megerősítették azt a korábbi tapasztalatot, hogy a grafikon jobb oldala „levágott”, a szabálytalan, 40 tonna feletti járművek aránya kicsi. Ez jelentősen különbözik a franciaországi [8] és a németországi mérési eredményektől [5], ahol a járművek jelentős része szabálytalan, 40 tonna össztömeg feletti.

Elemzésünkben három ország méréseit ismertettük röviden. A magyarországi mérések eredményeit igyekeztünk összehasonlítani az Eurocode alapértékének felvételéhez használt 1986. évi franciaországi és a németországi hídtervezési hasznos terhek felülvizsgálatához használt 2004. évi német mérésekkel. A háromféle mérés szerinti össztömeg gyakoriságokat közös hisztogramban ábrázoltuk (13. ábra). A grafikon jól szemlélteti az egyes országokban tapasztalt teherforgalom mértékadó össztömegének különbségeit. Az 1986. évi francia mérés szerinti karakterisztikus értéke (5%-os meg-nem-haladási valószínűség) 52 tonna, a 2004. évi német mérés esetén 45 tonna, míg a magyar mérések az ábrázolt ártándi adatok szerint 39 tonna (az M5 mérőállomás esetében ez 40 tonna).

Megállapítható, hogy az egyedi járművek össztömege Magyarországon szignifikánsan kisebb, az Eurocode teherszintjénél figyelembe vett német és francia méréseknél.

A magyarországi, franciaországi és németországi mérésekössztömeg gyakoriságának hisztogramjai és ezek karakterisztikus értékei.

Összegzés

A közúti hidak szempontjából a teherforgalom két legfontosabb jellemző paramétere a közlekedő járművek össztömege és a járművek száma. Míg az össztömeg nagysága a jogi szabályozás és az ellenőrzés függvénye, a járművek számát a gazdasági élet és azt szabályzó előírások befolyásolják.

Az egyedi járművek össztömege Magyarországon a bemutatott mérési adatok alapján szignifikánsan kisebb, mint akár az 1986. évi franciaországi (Auxerre), akár a 2004. évi németországi (Bliesheim) mérések. Mivel a törvényi szabályozás azonos, a különbség oka egyedül a szabályok érvényesítésének hiányában keresendő.

A járművek száma (forgalomfejlődés) több tanulmányban is vizsgált paraméter, ez azonban a hidak forgalmi terhelésére kisebb kihatással bír. A nagyobb forgalom (több jármű) a közlekedő járművek össztömegének karakterisztikus értékét érdemben nem befolyásolja, szemben a fáradás szempontjából mértékadó üzemi teherszintre, amelyet mi most nem vizsgáltunk.

Tanulmányunkkal felhívtuk a figyelmet, hogy a közútkezelők által üzemeltetett, kiváló, magyarországi úthálózatvédelmi mérőállomás-hálózat mérési adatai milyen értékes, felhasználható adatbázist jelentenek, ami könnyen hasznosítható a forgalomszabályozáson (szankciók) kívül egyéb célokra, így a közúti hidak hasznos teherszintjének elemzéséhez is.

A bemutatott hazai mérlegelési adatokra csak egyszerűsített statisztikai feldolgozást készítettünk, célunk nem ezek teljes körű feldolgozása volt, hanem a figyelemfelkeltés ezen adatokban rejlő vizsgálati potenciálra.

Köszönetnyilvánítás

Ezúttal köszönjük a tanulmányhoz rendelkezésre bocsátott adatokat a Magyar Közút Nonprofit Zrt-nek és az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt-nek. Továbbá köszönjük a szakmai segítséget a TSM rendszert felügyelő Építési és Közlekedési Minisztérium Közúti Közlekedési Ellenőrzési Főosztálynak.

Jelen tanulmány a Hidak teljesítmény alapú méretezése 1. című MAÚT-munkabizottság kutatásához kapcsolódóan készült.

Irodalomjegyzék

[1]: Spanolesi, L., Croce, P. editors 2005. Design of Bridges. Handbook 4. Development of skills facilitating implementation of Eurocodes, Leonardo da Vinci Pilot Project CZ/02/B/F/PP134007, Pisa, 10.

[2]: Horváth Adrián, Kövesdi Balázs, Majer Zsolt, Porubsky Tamás, Rácz Balázs, Szabó Gergely, Berki Zsolt & Csikós Csaba. 2024. A közúti hidak forgalmi terheinek változásáról. Vasbetonépítés, 26(1) pp. 15-24. https://doi.org/10.32969/VB.2024.1.4

[3]: Hajós Bence. 2023. Szempontok és javaslatok a közúti hídtervezés hasznos ideális jármű teherszintjének meghatározásához a készülő új Útügyi Műszaki Előírásban. Útügyi lapok 11(18) https://doi.org/10.36246/UL.2023.2.03

[4]: Bartus Róbert, Kővári Ákos & Németh Gábor. 2023. Észrevételek és javaslatok a készülő új eUT 07.01.12 közúti hidak erőtani számítása – Útügyi Műszaki Előíráshoz. Útügyi lapok 11(18) https://doi.org/10.36246/UL.2023.2.01

[5]: Boros Vazul, Kővári Ákos & Hajós Bence. 2025. Potentials of utilizing vehicle weight data for the calibration of national traffic load models for bridges In Leonetti D.; Snijder H.H.; De Pauw B.; Alphen S. (szerk.) IABSE Congress Ghent 2025, The Essence of Structural Engineering for Society, Congress Proceedings, Ghent, IABSE, pp. 2193-2200.

[6]: Rónay-Tobel, Beatrix, Mikulás, R., Katkics, A. & Toldi, M. 2019. Weight Enforcement Network of Hungary. In 8th International Conference on Weigh-in-Motion – ICWIM8, Prague, Czech Republic, pp. 136–146.

[7]: Rónay-Tobel Beatrix. 2022. Effect of Weight in Motion Detection System on Road Enforcement Network of Hungary. In Periodica Polytechnica Transportation Engineering, 50(3), pp. 299-303. https://doi.org/10.3311/PPtr.14858

[8]: Frenzel, B., Freundt, U., König, G., Mangerig, I., Merzenich, G., Novák, B., Sedlaceck, G. & Sukhov, D. 1996. Bestimmung von Kombinationsbeiwerten und – Regeln für Einwirkungen auf Brücken. Forschung Straßenbau und Straßenverkehrstechnik Heft 715. Hrsg.: Bundesministerium für Verkehr.

[9]: Boros Vazul. 2024. Közúti terhek statisztikai alapú meghatározása Németországban az Eurocode szerint – hazai alkalmazás lehetőségei. In Hajós Bence szerk.: Hidász napok 2024 előadásainak gyűjteménye, Lánchíd füzetek 40. Biri: Első Lánchíd Bt. 154-170.

[10]: Auswirkungen des Schwerlastverkehrs auf die Brücken der Bundesfernstraßen. 2009. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen Brücken- und Ingenieurbau, Heft B 68.

 

Erre a szövegre így hivatkozhat:

Hajós Bence, Hajós Eszter Sára: A közúti teherforgalomban közlekedő járművek tényleges össztömeg mérési eredményei Magyarországon, 2025, DOI: 10.36246/UL.2025.2.04