A közlekedésépítési szakterület mérnöki és tudományos folyóirata. ISSN: 2064-0919
18. szám
11. évfolyam
2023. december
18
Bejegyzés

Dél-Koreában jártunk a térkő világkonferencián

A 2015. évi drezdai 11. kiselemes betonburkolat világkonferencia után idén október 16-19 között Szöulban találkoztak a térkő világában dolgozó vezető kutatók, gyártók, egyetemi oktatók, tervezők, forgalmazók. A Barabás Téglakő Kft. szervezésében, Barabás Árpád cégtulajdonos kezdeményezésére, hárman vettünk részt a konferencián, útépítő mérnökként egyedül képviseltem hazánkat.

ICCBP 2018 (12th International Conference on Concrete Block Pavement) angol nyelvű kiadvány részletesen közli az elhangzott előadásokat, melyekből önkényesen szemezgettem. 7 szekcióba sorolva 37 előadás hangzott el. Az előadótermen kívül jelentős alapterületen a legnagyobb dél-koreai és külföldi kiállítók mutatták be legújabb termékeiket, gépeiket, gyártáshoz szükséges kiegészítő felszereléseiket. Videó-felvételekből ismerhettük meg kutatásaik, fejlesztéseik, legfrissebb eredményeit.

Az egyes szekciókban az alábbi területek eredményeiről számoltak be az előadók:

  • tervezés, különös tekintettel a vízáteresztő megoldásra, a legnehezebb forgalmi terhelésre,
  • útépítésen belüli elhelyezkedés, szabályozás,
  • környezetvédelem vonatkozásai,
  • környezetformálás,
  • innováció, kutatások,
  • üzemeltetés fenntartás,
  • gyártás, alapanyagok.

A Világkonferenciát a főváros polgármestere és az Infrastruktúráért Felelős Miniszterhelyettes nyitotta meg. 9 országból jött, kitűnően felkészült előadók mutatták be, merre is tart ma a fejlődés ezen az utóbbi években jelentős növekedést felmutató útépítési részterületen.

A tervezésről szóló előadások sorából azt lehet kiemelni, hogy gyors fejlődésen keresztül megy át a 3 D-s végeselemes modellezés, kiegészítve valós körülmények között végzett gyorsított eljárású terhelésvizsgálatokkal, az eredmények összevetésével, kiértékelésével, a következtetések levonásával.

Tatsouo Nishizawa japán kutató a Nemzeti Technológiai Intézet mérnöke a legnehezebb forgalmi terhelésű térkő pályaszerkezetek modellezésével kapcsolatos eredményeiről számolt be. 3 dimenziós végeselem-módszerrel vizsgálta a maradó deformáció kialakulását, a terhelésismétlődés és anyagminőségek összefüggéseit kutatva. Elemezte a használatos pályaszerkezeti rétegrendbe választott eltérő anyagtulajdonságok viselkedését, az ismétlődő agresszív forgalmi körülmények között. A számítógépes szimulációt követően valós körülmények között próbaszakaszokon, könnyű ejtősúllyal elvégzett mérések után lehetett összevetni a modell és a valóságos terhelések közötti deformáció különbségeket. A kutató rámutatott milyen különlegesen kiemelkedő szerepe van az ágyazó anyag tulajdonságának (szemeloszlás, vastagság, tisztaság stb.) a maradó alakváltozások kifejlődésében.

Három svéd kutató által összeállított, és bemutatott előadás a vízáteresztő pályaszerkezeteket vette nagyító alá. Gyorsított valós helyzetű próbaszakaszokat építve, 10 eltérő rétegrendet vizsgáltak. Nyomvályúképződéssel szembeni ellenállás szempontjából az alábbi rétegrend bizonyult a legellenállóbbnak:

  • 10 cm hagyományos betonelem, széles hézagokkal
  • 33 mm 2/5 ágyazó zúzalék
  • 100 mm drénaszfalt
  • 20 mm kiegyenlítő zúzalék
  • 800 mm 2/90 zúzottkő alap
  • 150 mm homok védőréteg

Az USA képviseletében a kaliforniai egyetem munkatársai ismertették eredményeiket. A vízáteresztő térkőpályaszerkezet és a nehéz terhelés elemzéséhez 3 eltérő vastagságú próbaszakaszt építettek, a terhelési metódust és az eredményeket is ismertették. A vizsgált rétegrendek az alábbiak voltak:

  • 8 cm térkő, 5 cm ágyazat, 10 cm felső alapréteg, majd alatta 3 eltérő vastagságú alapréteget elemeztek: 45 cm, 65 cm, 95 cm. A kísérlet hozzájárult a méretezésük pontosításához.

Ausztráliából Dr Shackel professzor (1927-2012), – minden idők legelismertebb térkőprofesszora – tanítványai számoltak be kutatási eredményeikről. Mechanikai alapú rétegrend elemzésük segítette a könnyen használható ausztrál méretezési programjuk elkészítését.

Belgiumból Elia Boonen ismertette azt a most készülő új útmutatót, mely a jó gyakorlat legfrissebb eredményei alapján ad majd tanácsot a tervezéshez, építéshez, üzemeltetéshez, karbantartáshoz.

Volt olyan előadó, aki a hézagkitöltő homok és egyéb anyagok, pl. a polimer homok, a műgyantával kevert homok és egyéb lehetséges segédanyagok előny – hátrány elemzéséről számolt be.

Németországból érkezett kutató a fotokatalitikus kiselemek városi felhasználási előnyeiről, a szennyeződést nagymértékben megkötő titándioxidos cementből előállított térkőtermékek városi felhasználási lehetőségeit, jövőjét ismertette.

Volt még előadás esettanulmányként Torontóból, vízáteresztő térkövekről Norvégiából, a vízáteresztő térkőrendszer karbantartásához, üzemképességének biztosításához használható amerikai vákuumos célgépről.

A Solar road előnyeit ismertető koreai előadók nagy sikert arattak újszerű innovációjukkal, USA, Hollandia, Franciaország után saját fejlesztésükkel jutottak el a villamos energiát termelő térkövekhez.

Koreai kutatók a klímaváltozás miatt kialakul városi hőszigeteket ellensúlyozó világos színű és felületű térkövek előnyeit szemléltették, aszfalton mért magas és fehér színű adalékkal készített térkő felületén mért mérsékelt felmelegedést regisztráló hőmérővel elvégzett kísérletek bemutatásával.

A torontói egyetem munkatársa a térkő felületek kialakításával és a csúszósúrlódásra gyakorolt hatással foglalkozott. Mások, koreai előadók, a kétrétegű vízáteresztő -drén- térkő termékük kifejlesztésének folyamatát mutatták be.

Végül kiemelem David R. Smith úr, az Észak Amerikai Térkőszövetség műszaki igazgatójának előadását, amely a térkő felületképzések elfogadható paramétereiről szólt.

A Workshop felületen olyan neves koreai és általunk is ismert európai gyártók állítottak ki, mint a Kraft Curing System GmbH, a MASA GmbH, a Techmatik SA, a Besser Company, a KOBRA Formen GmbH, a Wasa AG, a Francia QUADRA cég, a német betonkeverőgép-gyártó óriás a PEMAT, az olasz MCF SYSTEMS S.R.L., vagy az USAS-t képviselő Columbia Machine gyár, a PERI, vagy a japán Tiger Machine CO. LTD.

(Komoly meglepetés volt, hogy a Norvég kutató könyvem után érdeklődött, le fogja fordíttatni. Kérte, hogy csak küldjem el, mert ott sincs elfogadható szabályozása a térkőszakmának.)

Megerősítést kaptam arra nézve is, hogy a BARABÁS KFT-vel és a BME Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszékkel közösen elkezdett kutatásainkat, méréseinket, a vízáteresztő térkőstruktúrára vonatkozóan folytatnunk kell. El kell készítenünk a vízáteresztő térkövek méretezési utasítását.

A klímaváltozással összefüggő alkalmazkodási képességeink növelése érdekében mielőbb be kell emelni arzenálunkba a vízáteresztő térkőrendszert, szélesebb körben kell alkalmaznunk azt a mindent faltól-falig vízzáróan leburkolunk koncepció helyett, ahol csak lehet.

Egy valódi újdonság a szöuli gyalogos átkelőhelyen mutatkozott be

 

Szabad áthaladást a felvillanó zöld fény jelzi

 

Kétrétegű porózus betonelem Dél Koreai gyárból

Ezt a kombinációt a Seoul központjában fényképeztem, megfejteni még nem tudtam, hogyan használhatják eredményesen a csökkentlátók

Dél-koreai gyártó esztétikus melírozott térkövei előtt sokan gyönyörködtek

A vízáteresztő térkőszerkezet bemutatása működés közben, nagy sikert aratott

Egy konkurens cég bemutatja vízáteresztő térköveit

 

 

Az aszfalt és a világos színű térkövön mért hőmérséklet különbség demonstrálása

 

A francia Quadra cég kiállítósarka, térkőgyártó gépsorokat ajánlott a látogatóknak

SEOUL City egyik járdaburkolata

A könyv megrendelhető a http://www.barabasko.hu/konyv honlapról

 


Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük