WIM-méréstechnika rövid története, különös tekintettel a magyarországi alkalmazási lehetőségekre
Hajós Bence
A dinamikus tengelysúlymérés lehetővé teszi a közúti közlekedés teher intenzitásának mérését a forgalom megállítása nélkül. A burkolatba vagy hídszerkezetre épített érzékelők és az adatok feldolgozási módszerei az elmúlt évtizedben óriási fejlődésen mentek keresztül. A telepített mérési rendszerek Magyarországon is évente több millió mérési adatot nyújtanak. A méréstechnika bemutatása mellett példát és javaslatot adunk az adatok feldolgozására és értékelésére.
Előzetes jelentés a „Hidak teljesítmény alapú méretezése 1.” című MAÚT-munkabizottsági kutatásról
Hajós Bence, Boros Vazul, Kovács Tamás, Kővári Ákos, Németh Gábor and Sitku László
A 2025 áprilisában megalakított MAÚT-munkabizottság küldetése a valós forgalmi méréseken alapuló forgalmi tehermodell magyarországi alkalmazásának előkészítése. A kutatás részvevői elemezték az ehhez szükséges méréstechnikát, a nemzetközi szakirodalmat és a rendelkezésre álló magyar mérési adatokat. A magyar mérési adatokon alapuló összehasonlító számítás lehetőséget ad a valós forgalmi adatokból meghatározható teherintenzitás és a szabvány szerinti értékek elemzésére. Jelen tanulmány a 2026 áprilisában tervezett, végleges jelentés előzetes megállapításait tartalmazza.