Az Egyesült Királyság útpályaszerkezet-méretezési gyakorlata
Taher Sundis M. S. and Dr. Tóth Csaba
A cikk az Egyesült Királyságban (UK) legelterjedtebben alkalmazott útpályaszerkezet-méretezési gyakorlat elemzését mutatja be, feltárja a tervezési folyamat során figyelembe vett számos tényezőt, beleértve a forgalmi terhelést, az anyagválasztást és a környezetvédelmi megfontolásokat is. Jelen cikk célja, hogy hozzájáruljon az Egyesült Királyságban alkalmazott tervezési gyakorlat megértéséhez, és hasznos segédletként szolgáljon a magyar közúti infrastruktúra fejlesztésében részt vevő mérnökök, kutatók és döntéshozók számára.
A mésszel stabilizált talajok teherbírásának tartóssága, fagyállósága
Szendefy János and Vámos Máté
A talajkezelések során rövid és hosszú távon lehet javítani a talajok mechanikai tulajdonságait. A talaj típusától és a hozzáadott mész mennyiségétől függ, hogy talajjavítást vagy talajstabilizációt végzünk. A talajstabilizációk tartósságának fontos mérőszáma, hogy az elnedvesedéssel és a fagyhatással szemben milyen mértékben romlik le a teherbírása. Laboratóriumi vizsgálatok készültek a mésszel stabilizált talajok teherbírásának tartósság-vizsgálatára, ami mellett bemutatásra kerülnek az erre vonatkozó szakirodalmi adatok és példák is. A kutatási eredmények alapján a hazánkban található felszínközeli gyenge teherbírású és fagyérzékeny talajok mésszel hatékonyan stabilizálhatóak.