Vasbeton közúti hidak környezettudatos tervezése életciklus elemzés alapján
Kővári Ákos and Megyeri Anna Boglárka
Az elmúlt években az élet minden területén egyre nagyobb figyelem irányult a környezetvédelemre és a klímahatékonyságra világszerte. A nagy CO2 kibocsátásban érintett a közlekedési szektor és az építőipar is. Az autópálya és az autóút építések esetében a megrendelő és üzemeltető elsősorban a vasbeton szerkezeteket preferálja, így szükséges a vasbeton szerkezeteink környezettudatos megújítása a klímacélok elérése érdekében.
Szerkezeteink környezeti szempontból történő optimalizálásánál, különböző szerkezeti változatok összehasonlításánál célszerű a környezeti hatás mértékének számszerűsítése. Egy mérnöki létesítmény környezeti hatását mérhetjük a szerkezet teljes életciklusa (anyag előállítás, építés, fenntartás, bontás) alatt bekövetkező karbon emisszióval, amelynek mértékét – többek között – LCA (Life-Cycle Assessment – Életciklus elemzés) számítással határozhatjuk meg.
Jelen cikkben egy aktuális fejlesztésünkön keresztül mutatjuk be, hogyan hat a szerkezetválasztás a kibocsátott CO2 mennyiségére a szerkezet teljes életciklusát figyelembe véve. A fejlesztést az M2 autóút Rétság elkerülő szakaszán létesítendő egyik híd tervezése során alkalmaztuk. A híd optimális kialakítását különböző hídváltozatok LCA elemzésével kerestük meg, így a tervezés során a költséghatékonyság mellett végig szem előtt tarthattuk a klímahatékonyságot is.
Jelen fejlesztéssel Megyeri Anna Boglárka 1. díjat nyert a Magyar Cement-, Beton- és Mészipari Szövetség (CeMBeton), valamint a Magyar Betonelemgyártó Szövetség (MABESZ) által kiírt „Minden építés alapja – Betonpályázat 2024” c. pályázaton anyag és technológia kategóriában. A díjátadó 2024.10.04.-én volt a 2024 évi Betonfesztiválon.