A közlekedésépítési szakterület mérnöki és tudományos folyóirata. ISSN: 2064-0919
20. szám
12. évfolyam
2024.november
20
Bejegyzés

Emlékeztető az MTA Közlekedés- és Járműtudományi Bizottságának üléséről

Időpont:2023. szeptember 27. szerda, 14.00 óra

Helyszín:  MTA Nádor utcai földszinti előadó

Török Ádám megnyitotta a Magyar Tudományos Akadémia Közlekedés és Járműtudományi Tudományos Bizottságának harmadik tudományos ülését. Röviden ismertette a napirendi pontokat.

Prof. Csiszár Csaba bemutatta kutatócsoportját. Az előadás a kutatócsoport tevékenységét, eredményeit és terveit foglalta össze. A kutatási irányok összefoglalása egyúttal előrevetíti az elektromobilitási rendszer fejlődési irányait is, kitérve a megváltozó energia-, tér- és időgazdálkodási összefüggésekre. A villamosenergia- és a kapcsolódó infokommunikációs rendszer, továbbá a járművek és a hajtástechnológia fejlődése, valamint a fenntarthatósági elvárások fokozódása a társadalmi és gazdasági változásokkal együttesen alakítják az elektromobilitást, miközben a hatékonyságot és a rugalmasságot célozzák az intézkedések. A közúti közlekedés CO2 kibocsátásának csökkentése Európai Uniós cél. Az alternatív meghajtású – elsősorban a tisztán akkumulátoros elektromos – járművek további térnyerése várható az elkövetkezendő években. A kutatások alapkérdése, hogy hogyan lehet az elektromos meghajtású járművet integrálni a közlekedési rendszerbe és a mobilitási szolgáltatásokba a felhasználói szempontokat szem előtt tartva. Az elektromobilitási rendszerben a kutatások az utazók, a járművek, az energia, az információ és az értékáramlás kezelését, optimalizálását célozzák. A közlekedéstervezési és -üzemeltetési kérdések az áramló elemeknek a térbeli-időbeli összerendezésére terjednek ki, figyelembe véve a közlekedési, energetikai és informatikai hálózatok jellemzőit és időbeli változását.

Prof. Restás Ágoston (NKE) adott elő a drónok használatáról. Előadásában ismertette, hogy a pilóta nélküli légijárművek alkalmazási területe széleskörű, és a technológia fejlődésével egyre több helyen lehet(ne) alkalmazni, ehhez persze indokolt lenne a jogszabályi háttér megfelelő kialakítása. Előadásában kiemelte a tűzelhárítási, árvízvédekezési, katasztrófa elhárítási speciális feladatokat, mellette persze a nemzetvédelmi és lakosságvédelmi funkciókra is kitért. Külön kitért a drónok mezőgazdaságban és kereskedelembe várhatóan növekvő szerepéről. Röviden ismertette a tűzoltás optimális startégiájának kiválasztásának kárérték-idő alapú gazdasági elemzését, melyből általánosítható más feladatokkal kapcsolatos stratégiai döntésmodell. Előadásában elemezte a drónok és emberek közötti interakció nehézségét, pszichológiai problémáit. Előadása második felében részletesen elemezte a drónok tűzfeltárásában, tűzoltásban nyújtott segítségét, a tűzoltás hatékony és optimális végrehajtásának menetét.

Prof. Böröcz Péter (SZE) adott elő a szállítási csomagolás környezetvédelmi kérdéseivel kapcsolatban. Ismertette a világ csomagolóanyagainak fajta szerinti eloszlását, és megmutatta, hogy a papír csomagolás jelentős részaránya (33,2%) 2019-óta napjainkra tovább fokozódott. Előadásában kiemelte, hogy a kérdéskör igen komplex. A szállítási láncok komplexitásának növekedése (B2C), a szállítási láncok és szállítási távolságok növekedése a torz fogyasztói attitűdre vezethető vissza. Komplex, kiterjedt vizsgálatok hiányoznak (életciklus elemzés, CO2 elemzés, fogyasztói és szállítói magatartás vizsgálat, tömegcsökkentés hatása). Előadásában kitért az állami szerepvállalás kérdésére.

Végezetül Török Ádám az ülést lezárta, az egyebek napirendi pontba ismertette a folyó ügyeket és ismertette 2023. november 22-ei ülés előzetes programját.


Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük