Emlékeztető az MTA Közlekedés- és Járműtudományi Bizottságának üléséről
A 2022. március 23. szerda, 1400 – 1615 között MTA ZOOM rendszerben tartott ülést Dr. Török Ádám elnök nyitotta meg, aki bevezetőjében köszöntötte a megjelent 36 főt, a 2022. évi első tudományos ülésen. Elsőként Dr. Kormányos László A személyszállítási aktuális kérdései a MÁV-START hálózatán c. előadása alatt ismertette a vasúti személyszállítás kérdéseit. Ismertette a COVID-19 hullámainak hatásait az utasforgalomra. Ismertette, hogy az I., legrosszabb hullámban az utasforgalom 80 %-a eltűnt. Átlagosan 50 %-os utasszám csökkenés jelent a virus. Lassan visszaáll a 80%-os utasszám, de ez pontatlan, mert fizetési adatokon alapul. A vírus VI. hullámának lecsengését követően az Ukrán háborús válság újra próbára tette a vasúti közlekedést. A háborús válság okozta menekült áradat kezelésében kulcsfontosságú szerepet játszott a vasút, ezzel kiderült a vasút stratégiai szerepe. Kormányos László kiemelte a vasút zöldítésének fontosságát, a fenntartható fejlődés kulcs szerepét. Kiemelte a digitalizáció fontosságát, mely elengedhetetlen a hirtelen változó igényekre történő rugalmas reagálás szempontjából. Előadásában ismertette, hogy az Európai Unió vasúti személyszállítása interoperábilis lett, átjárható, fenntartható közlekedési mód. Előadásában kiemelte, hogy a MÁV-Start kiemelten kezeli Budapest elővárosi közlekedését. Kiemelte továbbá a modern, digitális, távmegoldások implementációját.
Horváth Ferenc előadásában összefoglalta az autóbusz üzem eltérő hajtástechnológiai megoldásokat, azok gazdasági, környezeti hatásait. Ismertette az eltérő beszerzési költségeket és az alternatív hajtásmódok megnövekedett karbantartási és fenntartási költségeit. Az általános bevezetést követően rátért a Volánbusz specifikus tapasztalatok megosztására. Ismertette a sűrített földgáz, biogáz általános tulajdonságait, majd a Volánbusz tapasztalatokat (Szeged, Zalaegerszeg, Nyíregyháza, Debrecen, Miskolc, Budapest, Kaposvár). Ismertette továbbá a jövőbeli CNG buszok beszerzési terveit. Ismertette a CNG buszok előnyeit, kiemelte a kedvezőbb emissziós karakterisztikát, majd kitért a hátrányokra is, magasabb vételár, magasabb fenntartási költség. A CNG buszok után előadásában ismertette az elektromos autóbuszok általános tulajdonságait, majd kitért a Volánbusz tapasztalataira (Budapest, Pécs, Paks). Előadásában kitért a jövőbeli elektromos autóbusz beszerzéseket is.
Dr. Lakaktos András előadásában kifejtette, hogy a magyarországi távolsági, illetve regionális közlekedésben lévő párhuzamos autóbusz- és vasútvonalak aktuális és visszatérő kérdéskört jelentenek. A fenntartható közlekedés megköveteli, hogy a különböző közlekedési módok egymás kiegészítői legyenek, amelyhez elengedhetetlenül szükséges a párhuzamosan futó vonalak vizsgálata. Az általa ismertetett modell az utazási láncok definiálására és azok különböző paraméter-értékeire épül (eljutási idő, eljutási távolság, mint felhasználói paraméterek, illetve a férőhelyre vonatkozó fajlagos költség, mint üzemeltetői paraméter), amelyek közötti összefüggések feltárása pedig regresszióanalízis módszerrel történik. A függvények vizsgálatából meghatározhatók az optimális távolság-határértékek üzemeltetői és felhasználói szempontból egyaránt. A modell alkalmazhatósága Budapest és 15 olyan megyeszékhely, megyei jogú város közötti utazási lánc definiálásával került bemutatásra. A párhuzamos, regionális vonalak kérdéskörének tudományos elemzése egy komplex, egyben általánosan alkalmazható modell segítségével történik, amelynek alapját a vonalakon elérhető szolgáltatási színvonal és demográfiai adatok felhasználásával kiszámított minőségimutató-értékek adják. Az optimalizálás során minőségimutató-értékekre vonatkozó intervallumhatárok kerültek meghatározásra a célfüggvények alapján, amelyek validálása a párhuzamosan futó autóbusz- és vasútvonal utasszámadatai és a kínált eljutási idő- és eljutási költség alapú modell értékelésével történik.
Dr. Winkler Ágoston végül a városok fejlődésével párhuzamosan kialakuló optimális hálózatokról tartott előadást. Egy konkrét hazai település – Győr – példáján. Győr városát az elmúlt mintegy száz évben folyamatos fejlődés jellemezte: népessége az 1920-as évek óta több, mint kétszeresére nőtt (cca. 60 ezerről mintegy 130 ezer főre), és területe is jelentős mértékben bővült a számos hozzácsatolt községnek köszönhetően. A növekedést kiemelkedő gazdasági, ipari és kulturális fejlődés Online bitcoin kaszinók kísérte, melynek eredményeképpen több alközpont is kialakult a településen, ami természetes módon magával vonzotta a 95 éve létező helyi autóbusz-közlekedési hálózat folyamatos átalakulását, a változó igényekkel és lehetőségekkel összhangban. Fontos tapasztalat volt, hogy a forgalomirányítás modernizálása lényeges, de nem az egyetlen feltétele a decentrumoktól független vonalak létrehozásának és üzemeltetésének. A forgalomirányítás telematikai alapokra helyezése mellett is szükség van arra, hogy bizonyos kiemelt végállomásokon rendelkezésre álljanak a járművezetők számára az elvárható pihenési lehetőségek (fűtött, világított tartózkodó, mosdó, étkező), valamint az optimális fordaszervezés szempontjából is hatékony, ha több vonal járatai ugyanarról a helyről indulnak, mivel így jóval több kombinációs lehetőség áll rendelkezésre a fordák tervezésekor, mint ha mindenhol csak egy-egy vonal járatai fordulnának elő.
Budapest, 2022. május 5.