A közlekedésépítési szakterület mérnöki és tudományos folyóirata. ISSN
11. szám
11
Bejegyzés

Dr. Szakos Pál felelős főszerkesztő köszöntője

Tisztelt Olvasó, kedves Kolléga!

A ’90-es évek első felében – Nemesdy professzort követően – voltam három cikluson át a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) Közúti Szakosztályának elnöke, azóta is az Országos
Elnökség választott tagja vagyok. Közben az akkor Közlekedésépítés- és mélyépítéstudományi Szemle címet viselő Lap, majd változó nevű utódai népes szerkesztőbizottságában is tevékenykedtem. A lapsorozat mindenkori címéből 1999-ben emelte ki a kezdetektől felelős szerkesztő Nemesdy professzor a “tudomány” szót, nem csökkentve ezzel az elért színvonalat, de szélesíteni remélve mind az olvasói, mind a szerzői kört.

Aztán a lapsorozat 61. évfolyamának 5. számában megjelent a következő értesítés:

Az ELSŐ LÁNCHÍD HÍRLEVÉL 8. 2014. január 9-i számában Hajós Bence szerkesztő adta hírül, hogy archívumukban az internet útján elérhető a Szemle valamennyi megjelent számának digitalizált változata, mint írta: “több mint 2200 szerző több mint 35 000 oldalnyi publikációja.”

Hasonló kaliberű új lapot nem jelentettek meg! Azóta is minden lehetséges fórumon szóvá teszem a hiányt és ígéretek is elhangzanak…

A történeti hűség kedvéért megjegyzem, hogy a KTE ugyancsak leállított tudományos lapja – a teljes közlekedési szakterületet felölelő Közlekedéstudományi Szemle – ugyancsak 2013. februárjában indult újra.

2013. tavaszán megjelent az új Útügyi Lapok. A Primusz Péter és Tóth Csaba által írt Szerkesztőségi bejegyzés is kiemelte, hogy “az olvasói hiányérzet mellett szerzői igény is jelentkezett…az egyetemek PhD hallgatói és kutatói részéről”, ugyanis a nem lektorált, magazin jellegű, megmaradt folyóiratok nem pótolták a publikációs lehetőséget, ezért a Lapot kezdetektől a tudományos publikáció feltételeit kielégítve jelentették meg.

A KTE hírlevél – akkor még nyomtatott – 2014. szeptemberi számában közölt vonatkozó figyelemfelhívás kiemelte: “bízunk abban, hogy a lap gyökeret ereszt a közlekedésépítési szakmai cikkekre jogosan igényt tartó, illetve publikálni szándékozó szakma értékes táptalajában.”
Az Útügyi Lapok – amint az előbb idézett Szerkesztőségi bejegyzés rögzítette ” elektronikus – ún. távoli hozzáférésű időszaki kiadvány formában rendszeresen” évi két, tavaszi/őszi számmal – 2017 végére a 10. számmal jelentkezett, a folyóiratszámok közt érdekes Bejegyzésekkel, Nemzetközi Szemlével, könyv ismertetésekkel. Véleményem szerint értékes színfoltjai voltak a sorozatnak a Beszélgetések is.

A magam részéről sajnálatosnak tartom, hogy a sikeres tizes sorozat végén a lap egyik alapítója és kezdetektől felelős szerkesztője Tóth Csaba bejegyzésében bejelentette, hogy “december 31-i dátummal a lap felelős szerkesztőjeként lemond…”
Ezen szándékától utóbb jómagam sem tudtam eltéríteni, ezért a Szerkesztőség felkérésére ambivalens érzésekkel – ugyanis nem hiszem, hogy nálam fiatalabb, tudományosan képzettebb Kolléga nem akadna a posztra – de a rám rótt, természetesen óriási megtiszteltetést és bizalmat jelentő feladatot tudomásul véve elvállaltam a felelős szerkesztői munkát.

A közeli cél a szokásos színvonalú tartalommal megtöltendő 2018. évi első szám megjelentetése.

Túlzott önbizalom lenne részemről, hogy itt és most – az előbb említett Bejegyzésben is célzott – megújulásról beszéljek, de természetesen minden erőmmel azon leszek, hogy az Útügyi Lapok további eredményes működését elősegítsem, amihez remélem és várom az eddigi Munkatársak, a Szerzők és nem utolsó sorban az Olvasók, a szakmai társadalom közreműködését. Át fogjuk tekinteni a “hogyan tovább” kérdéskört, törekedve az előzmények és a változtatás megfelelő arányaira.

Tiszteletben tartva a 2013. április 18-i Szerkesztőségi bejegyzést, mely szerint a Lap alap-megjelenési formája az elektronikus változat, az eddigi tapasztalatok alapján továbbra is szükségesnek látom a válogatás nyomtatott változatú kiadását, amihez természetesen lelkes támogatók, hirdetők kellenek, hiszen egyenlőre – a Kiadó önzetlen ráfordításain túl – ez a Lap egyedüli bevételi forrása, amit minden nyomtatott kiadás előtt – így most is – „kalapolással” kell előteremteni; tisztelet a rendszeres támogatóknak!
Szükségesnek látom a Lap ismertségének és elismertségének szélesítését, a terjesztés körülményeinek javítását, azt hogy a Lap minél szélesebb szakközönséghez jusson el és lehetőség szerint minden példánya hasznosuljon.

Szeretném, ha a szakmai közönség vállalkozói köréből létrejönne egy állandó támogatói közösség, akik akár bele is szólhatnának a Lap szakmai irányultságába – persze a tudományosságot, a pártatlanságot szem előtt tartva.

Az ismertségi kört szélesítve, a Lapot tovább népszerűsítve alapvetően bővíteni kellene az elektronikus “közösség” tagjainak körét, közérdeklődésre számot tartó információkkal, hírekkel, anyagokkal ellátva az érdeklődőket, tágabb teret nyitva a szabályozott hozzászólásoknak.

Úgy gondolom, hogy nem feladva a tudományos publikáció elsőbbségét, teret lehetne adni a napi tudományos-, műszaki-, gazdasági eseményekkel kapcsolatos eseményekről tudósító szerzőknek is, ezzel mintegy bővítve az eddigi rovatok szabta kereteket.
Beköszöntőnek ennyi – talán sok is -, aztán jöjjön a szívós aprómunka… kérem és várom kedves Mindnyájuk szíves közreműködését, segítségét, észrevételeit.

Budapest, 2018.

Tisztelettel:

Szakos Pál
Felelős szerkesztő


Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.