A közlekedésépítési szakterület mérnöki és tudományos folyóirata. ISSN
11. szám
11
Bejegyzés

Rövid összefoglaló a 40. KTE Útügyi Napok rendezvényről

A Közlekedéstudományi Egyesület által szervezett rendezvény, az Útügyi Napok idén a 40., jubileumi alkalommal került megszervezésre a szegedi Hotel Forrásban, szeptember 15-16-án.

A konferencia programja és az elhangzott  előadások fóliái elérhetőek.

A rendezvényt a Csongrád Megyei Közgyűlés alelnöke, Dr. Kovács Beáta rövid köszöntője nyitotta meg, melyben üdvözölte a konferencia résztvevőit, és röviden beszámolt a Csongrád megyei fejlesztési tervekről.

Ezután Tasó László államtitkár (NFM) „Kihívások az útépítés világában” című előadása következett, melyet egyéb elfoglaltságai miatt sajnos nem tudott megtartani.

Az első szekció elnöke Kardos Gábor, a NIF Zrt. műszaki igazgatója volt, témája „A 2014-2020 közötti programozási időszak uniós és hazai finanszírozású fejlesztései” volt.

A szekció első előadását Dr. Kutnyánszki Zsolt, az NFM főosztályvezetője tartotta. Előadásában kiemelte a Magyar Közút és a NIF „reakcióidejének” fontosságát, ami ezért folyamatos fejlesztés alatt áll. Ismertette a minisztérium október-novemberi terveit, valamint a 2014-2020-as uniós finanszírozási időszak igen tág lehetőségeit.

Az előadást másfél óra ebédszünet követte. Ezután négy, szintén harminc perces előadás következett. A szekció elnöke továbbra is Kardos Gábor volt. Az ebéd utáni előadássorozatot Mayer András, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettes előadása nyitotta. Előadásában a NIF jelenlegi és tervezett beruházásait is kiemelte. A NIF hosszabb távú tervei mellett hangsúlyozta, időben, már a pályázatok meghirdetésekor el kell kezdeni tervezni, elkerülendő a feladatok későbbi feltorlódását.

Szilvai József, a Magyar Közút vezérigazgató-helyettese az országos közúthálózat üzemeltetésének aktuális kérdéseiről tartott előadást. Ő is beszélt a szervezet jelenlegi és jövőbeli céljaira, terveire.

Horn Gergely, a BKK Zrt. innovációs projektvezetője ismertette a szervezet helyzetét. Előadásában kitért a Balázs Mór tervre is,

Az első szekciót Dr. Keleti Imre előadása zárta, Fenntartási stratégia címmel. Hangsúlyozta, a hazai útállapotokon nem szabad csodálkozni – egyenes következménye a pénz és stratégia hiányának.

A félórás kávészünet utáni második szekciót Tombor Sándor, a MAUT elnöke vezette. Elsőként Barna Zsolt, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tanársegéde tartotta meg előadását Tombor Sándorral megosztva. Az előadás első felében ismertette a jelenlegi helyzetet: 2012 óta sem új KTSZ, sem új ÚME nem került kiadásra. Beszélt a jelen állapot jogszabályi vonatkozásairól, a jelenlegi állapotokhoz vezető útról. Ezután Barna Zsolt az új KTSZ készítéséről, résztvevőkről, a kialakított bizottságokról, a jogszabályi környezettel való harcról beszélt.

Dr. Koren Csaba, a Széchenyi István Egyetem egyetemi tanára a vasúti- és illegális átjárókban történt balesetekről beszélt. Az előadásban összefoglalta a vasúti átjárókkal kapcsolatos nagyívű kutatást, melyben vizsgálatra kerülnek az útátjárók biztosítási módjai, a rejtett gyalogos útátjárók, balesetek, valamint ezek újszerű vizsgálati módjai. Beszélt az eddigi tapasztalatokról, lehetséges beavatkozási stratégiákról.

A következő előadásban Dr. Törőcsik Frigyes, a Finn Út Kft. ügyvezetője 150 éves magyar aszfalt gyártásról/útépítésről tartott előadást, neves elődeinket és a múlt korszerű útépítési technikáit kiemelve.

A délutáni szekciót Dr. Szakos Pál visszatekintése zárta. Nosztalgikus előadásában a korábbi Útügyi Napokról beszélt, a rendezvény fontosságáról, folyamatos népszerűségéről, a néhány évvel ezelőtti mélyrepüléséről, majd az újrakezdésről. Kiemelte, e rendezvény a szakma összetartásának, a fiatalok bevonásának alapvető fóruma volt, és kell, hogy legyen.

Az első napot pohárköszöntővel egybekötött műsor, majd gálavacsora zárta, melyet élőzene kísért. A jubileumi alkalom tiszteletére 40. születésnapi torta is készült.

A szerdai első szekciót levezető elnöke Puchard Zoltán, a COLAS Hungária Zrt. technológiai igazgatója volt. A szekció témája „Pályaszerkezetek technológiai és szervezési kutatási eredmények, kivitelezés és megvalósítás”. Az elnök megnyitója utáni első előadást Dr. Pallós Imre, a MAUT aszfaltbizottságának vezetője tartotta.

Ezt Kettinger Ottó, a Magyar Közút technológiai vezető mérnöke előadása követte. Ismertette a szervezet mintegy 250 km-nyi közúthálózatot érintő felújítási programját. A tervezőcsoport – egyéb feladati mellett – tesztelt egy új méretezési módszert is. A módszer alkalmazásában szerzett tapasztalatok, nehézségek alapján értékelte a módszer gyakorlati alkalmazhatóságát.

Nyíri Szabolcs, az ÉMI Kft. műszaki igazgatója a minőség-ellenőrzés átalakulóban lévő aspektusait ismertette. Az építési termékek szabályozási rendszerének változásairól, új fogalmakról, az ellenőrzési szintekről készített beszámolójában kitért az uniós irányelvek hazai rendszerbe való integrálására, a gyártok és forgalmazók, valamint tervezők feladatköreire és jogosultságaira is.

A délelőtti szekció utolsó előadását Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tanársegéde, Igazvölgyi Zsuzsanna tartotta. Előadásában az Út és Vasútépítési Tanszék laboratóriumának új vízáteresztőképesség vizsgáló berendezésével végzett vizsgálatokról beszélt, melyben kitért az útpályaszerkezet vízháztartására, a víz jelenléte és a pályaszerkezeti rétegek jellemzőinek kapcsolatára is. (A kutatásról bővebben itt, az Útügyi Lapok következő számában.)

Szerda délutáni szekciót Dr. Lányi Péter, a MAUT szakmai tanácsadója vezette „Közlekedésbiztonság, forgalomtechnika, ITS, alternatív közlekedési módok, jövőkép, lehetőségek, irányok” címmel. Felvezetőjében hangsúlyozta a téma fontosságát, és helyzetét jelenlegi szakmai körökben.

Az első előadást Szűcs Lajos, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. igazgatója, illetve az ITS Hungary szervezet igazgatója tartotta, melyben az ITS rendszerek elhanyagolt hazai helyzetét mutatta be az uniós irányelvek tükrében.

Ezután Tomaschek Tamás, a Magyar Közút forgalomszabályozási csoportvezetője a hazai ITS-helyzetről tartotta előadását, melyben a Magyar Közút hozzájárulásáról beszélt a hazai ITS szolgáltatások bővítéséhez. Bemutatta az M1 autópályán kiépített és fejlesztés alatt álló dinamikus parkolássegítő rendszert is, és kitért az igen erősen fejlődő ún. kooperatív (jármű+infrastruktúra) rendszerekre is.

A BKK Közút Zrt. vezérigazgatója, Dr. Almássy Kornél a szervezet Krokodil projektjéről számolt be. A CROCODILE (Coordination of Road Operators for Consistent and Dynamic Information Level) uniós projekt célkitűzéseinek ismertetése után kitért a BKK Zrt. hozzájárulására a projekt hazai megvalósításához, mely a budapesti úthálózaton jelentős intelligens infrastruktúra fejlesztéséhez vezetett és vezet a jövőben is. Bemutatta a BKK Zrt. által fejlesztett intelligens utazástervező rendszert is, valamint a tervezett közterületi parkolássegítő rendszert is.

A KKK osztályvezetője, Dr. Mocsári Tibor a közlekedésbiztonságot növelő uniós irányelvek hazai megvalósulásáról beszélt, illetve annak intelligens rendszerekkel kapcsolatos vonatkozásiról. Kitért a Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) vonatkozó részeire is, majd az egyes tagállamok eltérő forgalomirányítási rendszereire, valamint a forgalombiztonság tervezési kérdéseire.

A szekciót hármas előadás zárta, melynek témája a kerékpáros közlekedés fejlesztése volt Budapesten és Szegeden. Az előadás első felében Bereczky Ákos a BKK Zrt. budapesti munkásságáról, a Balázs Mór-terv megvalósulása érdekében tett és tervezett intézkedésekről beszélt. Ezután Körtvélyesi Csaba vezető tanácsadó és Kovács Gergely tanácsadó (TRENECON Kft.) a szegedi kerékpáros infrastruktúra fejlesztési terveiről beszélt.

Az előadássorozat után egy utolsó közös ebéd következett a szálloda éttermében.

Ezúton is gratulálunk a KTE munkatársainak a rendezvény gondos megszervezéséhez, valamint köszönjük a BME Út és Vasútépítési Tanszék PhD hallgatóinak, Háznagy Andor és Barna Szabolcs munkáját az előadások akadálymentes lebonyolításában.

Találkozzunk jövőre is!

 

S.Z.


Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.