A közlekedésépítési szakterület mérnöki és tudományos folyóirata. ISSN
11. szám
11
Bejegyzés

Rövid összefoglaló a 2014. évi HAPA konferenciáról

A 2015. február 24-25 között tartott XVI. HAPA konferencia rekordot döntött – idén minden eddiginél több, mintegy 210 szakmabeli találkozott a balatonalmádi Ramada Hotel & Resort Lake Balatonban szervezett rendezvényen.

A rendezvényt Veress Tibor, a Hungarian Asphalt Pavement Association igazgatója nyitotta meg, üdvözölve a megjelenteket és ismertetve a kétnapos programot. A délelőtti blokk levezető elnöke Puchard Zoltán, a COLAS technológiai igazgatója volt.

A magyar aszfaltútépítés tavalyi 150. évfordulójára megemlékezve Dr. Törőcsik Frigyes (képünkön) a hazai aszfaltútépítést és gyártást a kezdetektől összefoglaló előadása jó hangulatban, a szervezethez és az alkalomhoz méltóan nyitotta meg az előadássorozatot.
kep1

Ezt követően Szőke József beszámolt a Magyar Közút Zrt. 2015. évi útépítési- és fenntartási lehetőségeiről és kitért a várható hazai és nemzetközi forrásokra és azok megosztására is. Elmondta, a Közút idén elkezdi a teljesítmény-alapú beruházási szerződések kiírását, melyekben a tendereket műszaki és gazdasági szempontok alapján bírálják és legfőbb újítása, hogy a nyertes vállalkozó saját kidolgozott technológiával dolgozhat, és hosszabb távú teljesítményi paraméterek alapján díjazzák.

Rövid kávészünet után Jean Paul Michaut, a COLAS Franciaországi ágának képviselője, több európai szabványbiztottság tagja tartotta meg kettős előadását. Első részében a felfutóban lévő WMA (warm mix asphalt, mérsékelten meleg aszfaltkeverék) keverékek amerikai, európai és franciaországi tapasztalatairól, a beépítés növekedési tendenciáiról beszélt. Kitért a különböző WMA technológiákra és azok beépítési adataira is. Előadása második részében a 2016-tól megjelenő új aszfaltszabványokat ismertette, a jelenlegi szabályozástól való eltéréseket, újításokat. Kitért a hidegviselkedés és PSV vizsgálatok előtérbe kerülésére, néhány új módszer alkalmazhatóságára is. A délelőtti blokkot Frank Hauber és Görögh Endre közös előadása zárta. Bemutatták a széles körben ismert Viatop adalékszercsalád új tagját, a Viatop premium plust, illetve a gyártó, J. Rettenmaier & Söhne GmbH további újításait.

A délutáni blokkot Dr. Pallós Imre (képünkön) vezette.
kep2

A sorozatot Dr. Almássy Kornél, a BKK Közút Zrt. vezérigazgatója nyitotta meg. Előadásában beszámolt a 2015-ös tervekről és kitért a 2014. év sikereire is. Elmondta, reális esély van a fővárosi úthálózatnak BKK Közút Zrt. kezelésében lévő, mintegy 1200 km-t kitevő részének további állapotjavítására. Kitért a vállalat (egyébként igen előremutató) tevékenységére is, mint a KARESZ néven ismert lézerszkenner eredményeire, különböző zajcsökkentő tesztszakaszokra, vagy a STRABAG és a MOL közreműködésével épült gumibitumenes burkolatokra.

Jiří Uher a kanadai HCB vállalat képviseletében ismertette a cég újítását. A hibrid kompozit gerenda alacsony önsúlyú, relatíve nagy fesztávok áthidalására képes, a különleges feszített, íves belső szerkezetnek köszönhetően jelentős teherbírással párosulva, elérhető áron.

Markus Spiegl, az OMV Refining & Marketing GmbH ausztriai aszfaltburkolat újrahasznosítási tapasztalatairól beszélt. Habár az Alpok mennyiségileg és minőségileg ellátja az ország kőanyag szükségletét, a bontott aszfalt burkolatot kő- és bitumentartalmát az osztrákok értéknek tekintik. Megfelelő paraméterek megkötése mellett, az ASFINAG minden egyes tenderbe előírja (egyelőre) legalább 20% újrahasznosított aszfalt felhasználását. Herbert Pirklbauer az AMMANN GmbH területi értékesítési vezetője ehhez kapcsolódva, a cég azon újításait mutatta be, melyek lehetővé teszik igen magas – 40-60-100% – mart aszfalt felhasználását a keverőkben az értékes bitumen megégetése nélkül.

Újabb kávészünet után Drachev Sergey PhD ismertette az ARPOTRADE Kft. új gázégőcsaládját.
A délután hátralevő részében a HAPA munkacsoportjainak éves beszámolói, valamint a HAPA Fiatal Mérnökök Fóruma díjazott előadásai kerültek bemutatásra.

Elsőként Tomacsek József, a HAPA Alapanyag és bitumen munkacsoport 2014. évi tevékenységét mutatta be, részletezve a tavaly feldolgozott témák között a kőanyagokkal kapcsolatos kutatás eredményeit.

Ezután Somogyvári László számolt be a HAPA Környezetvédelmi munkacsoport munkájáról, majd Puchard Zoltán (képünkön) bemutatta a csoport által készített ajánlást a visszanyert aszfalt szabályozásával kapcsolatban. (Az ajánlás online elérhető Az Aszfalt 2014/II. számában, illetve online) kep3 Kolozsvári Nándor (képünkön) a HAPA technológiai munkacsoportjának munkáját ismertette. A 2014-ben feldolgozott témák: az összegyűjtött RST mérési eredmények kiértékelésének eredményei, illetve a fúrt és gyártásközi minták laboratóriumi vizsgálatainak összehasonlító eredményei. Ezután a 2015-ben várható témákat ismertette – folytatódik az IRI témakörének feldolgozása és további adatgyűjtése, a 2014-es munkák eredményeinek véglegesítése, és a munkacsoport kivizsgálja a nem-eruptív zúzalékok alkalmazásának korlátozását is. kep4 A munkacsoportok beszámolóit a Dr. Amburs Kálmán és Ambrus Dávid által fejlesztett eljárás bemutatása követte. Az Ambrus Dávid által a VIII. HAPA Fiatal Mérnökök Fórumán előadott közönségdíjas témát továbbfejlesztve, kibővítve Dr. Ambrus Kálmán adta elő az Intelligens Utak Kft. képviseletében. Előadásában ismertette az eljárást, az alkalmazott technológiákat és eszközöket, valamint a keverék hőmérsékletének figyelemmel kísérése fontosságát az európai normák hőmérséklet-ügyben várható enyhülése tükrében.
Az est záró előadását Szabó Zoltán, a Project Control üzletágvezetője tartotta. Előadásában a projekt kontroll eszközök alkalmazhatóságát ismertette a kivitelezés menedzsmentjében.

Az utolsó előadást rövid pihenő után fogadás és gálavacsora követte, melyet Dr. Pallós Imre nyitott meg. Beszédében méltatta a HAPA munkáját és üdvözölve a fiatal szakembereket, kiemelte az utánpótlás fontosságát.
kep5

A rendezvény második napját Orbán Balázs levezető elnök nyitotta meg. Az első előadást Németh Gyula (Strabag), Király Ákos (H-TPA) és Dr. Geiger András (MOL) tartották a gumibitumennel kapcsolatos tapasztalatokról. Előadásukban bemutatták a Villányi elkerülőn épített mintegy 4 km-es gumibitumenes útszakasz kivitelezése során szerzett tapasztalatokat és az aszfaltkeverék laboratóriumi vizsgálatainak eredményeit. Ezután Szarka István a Magyar Közút Zrt. osztályvezetője „Mi is az az IRI?” című előadása következett. Ebben bemutatta az IRI mérésekkel kapcsolatos minősítési elképzeléseket és kitért az egyenetlenség mérés módszertanára és az adatok felhasználhatóságára az OKA-ban. Ezt Kettinger Ottó, a Magyar Közút Zrt. főtechnológusának előadása követte az IRI mérőszámmal kapcsolatos kivitelezői tapasztalatokról, bemutatta, miért nehéz, és hogyan lehet a gyakorlatban „jó” IRI-t elérni. Tekintettel az IRI minősítő paraméterré választására, az előadásokat széles körű érdeklődés, számos hallgatói kérdés követte.
A kávészünet előtti előadás Orosz Gyula, a Fiatal Mérnökök Fórumának I helyezett előadása volt. Ebben elemezte az országos közúthálózaton megvalósult kisköltségű forgalombiztonsági beavatkozások hatékonyságát egy Magyarországon eddig még nem alkalmazott statisztikai módszertannal, illetve költség-haszon elemzéssel.

A szünet után Székesi Szofi, II. helyezett előadását tartotta meg, melyben diplomamunkája keretében aszfaltkeverékek különböző eljárással kapott merevség eredményeit hasonlította össze, majd megszerkesztette az egyes keverékek mestergörbéit.

Karoliny Márton előadása a bontott aszfalt felhasználásával gyártott hidegaszfalt keverékekkel kapcsolatos tapasztalatairól szólt. Bemutatta az egyszerű technológiával megvalósítható bontott aszfalt újrahasznosítást, felhasználva konkrét beépítések eredményeit.
A harmadik előadást Subert István tartotta, melyben bemutatta az Andreas Kft. utóbbi 20 évben megvalósult és tervezett technológiai újításait, korszerű technológiáit és anyagait.
Molnár Gyula, a Konstruktív Kft. műszaki igazgatója az új Dunaflex öntapadó bitumenes fugaszalag alkalmazási területei és eddigi kedvező tapasztalatokról számolt be.

Ezt Almássy Gábor és Német Márk a III. helyezettek közös előadása követte, melyben diplomamunkájuk keretében vizsgálták a BKK Közút Zrt. KARESZ lézerszkenner mérőkocsijának pontfelhő-adatainak IRI egyenetlenség meghatározására való használhatóságát. Kimutatták a pontfelhőből számított és a mért IRI adatok közötti korrelációt, további pontosítást és kalibrációt követően a KARESZ adatok képesek lehetnek IRI adatok meghatározására. Előadásukban kitértek az IRI városi mérhetőségének problematikájára is.
Az előadássorozatot Orbán Balázs levezető elnök zárta, biztonságos haza utat kívánva a résztvevőknek. Jövőre találkozunk!

Köszönjük a fényképeket Veress Tibor HAPA igazgatónak.

Az összefoglalót készítette:
Soós Zoltán


Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.