A közlekedésépítési szakterület mérnöki és tudományos folyóirata. ISSN: 2064-0919
18. szám
11. évfolyam
2023. december
18
Bejegyzés

LEA (Low Energy Asphalt) alacsony energiatartalmú aszfalt gyártása a Duna csoport Dunaharaszti és Lakiteleki telepén

A Duna Aszfalt Kft. jelentős modernizációt hajtott végre a dunaharaszti és lakiteleki keverőtelepén is. Az átalakításoknak köszönhetően a Benninghoven TBA-200K és az Ammann Uniglobe 240-es típusú aszfaltkeverők alkalmassá váltak a recycling rendszerrel kiegészített aszfalt, és a LEA (Low Energy Asphalt), alacsony energiatartalmú aszfalt gyártására is.

A LEA eljárással gyártott aszfaltkeverékek alkalmazási területe megegyezik az ÚT 2-3.301-1 Útügyi Műszaki Előírásban meghatározott alkalmazási területtel. A LEA eljárással gyártott AC-típusú aszfaltkeverékek minőségi követelményei, műszaki paraméterei és vizsgálati módszerei azonosak az ÚT 2-3.301-1 Útügyi Műszaki Előírásban szereplő aszfaltbeton (AC) keverékekre előírtakkal.

Az aszfaltkeverékek gyártási feltételei is azonosak az ide vonatkozó Útügyi Műszaki Előírásban foglalt feltételekkel. A LEA technológia szerinti aszfaltgyártás történhet megfelelő kiegészítő berendezésekkel felszerelt szakaszos, illetve folyamatos keverőgéppel. A LEA gyártási folyamatban a minőségbiztosítás érdekében négy paramétert kell folyamatosan kontrollálni:

  1. a hideg, finom frakció (vagy felmart aszfalt) nedvességtartalmát,
  2. a meleg, durva frakció hőmérsékletét,
  3. a kész aszfaltkeverék hőmérsékletét a gyártáskor,
  4. az additív anyag átfolyási mennyiségét.

A LEA eljárással gyártott aszfaltkeverékek beépítése az Útügyi Műszaki Előírás 2.2 pontjának megfelelően történik, néhány kiegészítéssel:

IMG_1413

  • az aszfaltkeverék alacsonyabb hőmérsékleten gyártható és beépíthető,
  • nem tapad a szállítójármű platójához,
  • nedves időjárásban is beépíthető,
  • az előírt burkolati hézagtartalom-követelmény a meleg aszfaltokhoz képest valamivel nagyobb finiser előtömörítéssel, és hengerjáratszámmal biztosítható,
    60 °C-on még jól tömöríthető.

Az aszfalt keverőtelep átalakítása az alábbi kiegészítőkkel történt:

  • két előadagoló (nedves homok, mart és újrahasznosított aszfalthoz),
  • szállítószalag (rosta megkerüléséhez),
  • mikrohullámú vezérlésű nedvesítő berendezés (zuhany) a homok vagy mart aszfalt szállítószalagja felett,
  • adagolóbunker a nedves homok frakció, esetleg mart aszfalt mérlegbe juttatására,
  • egyszerű pumpa és mérőrendszer az additív anyag bitumenbe adagolására (a nedvességtartalmat, a hőmérsékleteket és az additív anyag adagolását modulkontrollal monitorozza),
  • mérőműszer a gyártás során a felmelegített kőváz (nagy szemcséjű aggregátum a meleg
  • bunkerben), és a kész keverék hőmérsékletének az ellenőrzéséhez.

Lea1A WMA (Warm Mix Asphalt) eljárással gyártott alacsony energiatartalmú (alacsony hőmérsékletű) aszfaltok gyártása 80 és 130 °C között történik az aszfalttípus összetételének megfelelően, betartva a melegaszfalt-gyártásra és beépítésre vonatkozó speciális előírásokat és követelményeket.

A világszabadalommal védett LEA eljárással történő aszfaltgyártás jelentős, akár 50%-os energiamegtakarítást tesz lehetővé, gyártása 90-98°C között történik, és párhuzamosan 50–60%-kal csökken a szén-dioxid kibocsátás, amely jelentősen hozzájárul az üvegházhatás csökkenéséhez.lea2

Duna Csoport

A Duna cégcsoport tagjai jelentős referenciákkal és pénzügyi erővel rendelkező, magyar tulajdonú építőipari kivitelező és szolgáltató cégek. A cégcsoport vezető vállalkozása, zászlóshajója a Duna Aszfalt Kft., amely számos magyarországi településen végez út- és mélyépítő, hulladéklerakó rekultivációs és környezetvédelmi vízügyi projektkivitelezési tevékenységet fővállalkozóként. Komoly szakmai tapasztalattal és korszerű gépparkkal rendelkezik, melynek köszönhetően folyamatosan megbízható és minőségi munkát végez. Kiemelt megrendelőinek számítanak a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Fókuszban a környezetvédelem

A Duna cégcsoport alapvető értékként ismeri el a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés fontosságát, annak gazdasági és társadalmi jelentőségét. A kivitelezések során különös figyelmet fordítanak az állat- és növényvilág védelmére és arra, hogy a lakosság életkörülményeiben hosszú távú javulás következzen be. A Duna Csoport több innovatív technológiai megoldást dolgozott ki, melyekkel még inkább környezetbaráttá, gazdaságossá tehető az útépítés. Ezek a LEA (Low Energy Asphalt), recycling rendszer, az ecobondos talajstabilizálás, az emulziógyártás és a 100% mart aszfalt felhasználásával készülő kátyúzó anyag.


Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük